Kan ik ontslag nemen, om medische redenen, door mijn arbong?

miertje666
Topic Starter

Kan ik ontslag nemen, om medische redenen, door mijn arbong?

#1 , 10 aug 2008 20:44

Op 19juni ll, heb ik een arbeidsongeval gehad.
Na veel doktersbezoeken en onderzoeken is er nog steeds niets gevonden, die de blijvende pijn in mijn schouder en nek kan verklaren.
Bij alles wat ik doe blijft de pijn, behalve stil zitten en medicatie is er geen enkele optie om de pijn te verlichten.
Daar ik werk als poetsvrouw, denk ik als ik het werk zal moeten hervatten dit niet mogelijk zal zijn.
Hierbij dus mijn vraag, kan ik ontslag nemen om medische redenen zonder dat ik zonder wedde val?
Daar ik weet als je gewoon ontslag neemt je van niemand geen uitkering krijgt.

Mvg en alvast bedankt voor het antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 11 aug 2008 18:42

Ik begrijp niet waarom je zelf ontslag zou nemen?Zelf ontslag nemen kan je duur komen te staan.

Zelfs indien je behandelende geneesheer zwart op wit wil zetten dat je je werk niet meer aankan dan nog is er geen enkele reden om zelf op te stappen!

Indien de verzekering je arbeidsongeschiktheid niet langer wil erkennen dan kan je nog altijd terugvallen op een ziekte- of invaliditeitsuitkering.

Er is dan nog altijd de mogelijk om een beroepsprocedure te voeren tegen je verzekeraar. T'zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen.

Laat je bijstaan door je vakbond indien je aangesloten bent, heb je geen vakbond dan kan je nog steeds info bekomen bij de 'ADVISEREND geneesheer' van je ziekenfonds.

sperwer

#3 , 11 aug 2008 20:30

Op 19juni ll, heb ik een arbeidsongeval gehad.
Na veel doktersbezoeken en onderzoeken is er nog steeds niets gevonden, die de blijvende pijn in mijn schouder en nek kan verklaren.
Bij alles wat ik doe blijft de pijn, behalve stil zitten en medicatie is er geen enkele optie om de pijn te verlichten.
Daar ik werk als poetsvrouw, denk ik als ik het werk zal moeten hervatten dit niet mogelijk zal zijn.
Hierbij dus mijn vraag, kan ik ontslag nemen om medische redenen zonder dat ik zonder wedde val?
Daar ik weet als je gewoon ontslag neemt je van niemand geen uitkering krijgt.

Mvg en alvast bedankt voor het antwoorden
Je moet hier voor naar de arbeidsgeneeskundige dienst van je werkgever gaan.
Deze kan je dan ongeschikt verklaren en je werkgever aanbevelen je te ontslagen of aangepast werk te geven.

Je hebt wel een verslag van je huisarts nodig voor die dienst, niet voor de werkgever, die heeft geen zaken met medische dossiers.

Reclame

j.demoor

#4 , 12 aug 2008 11:16

“Art.31.§ 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn...Art.56.§ 1. Om uitkeringen te genieten moet de volledig werkloze beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Wie zelf zijn arbeidsovereenkomst opzegt is NIET wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon.

‘Bij alles wat ik doe blijft de pijn, behalve stil zitten en medicatie’ zou inhouden dat u niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Arbeidsongevallen”