Daling werkloosheidsuitkeringen - Opleiding

rozepinkpanter
Topic Starter

Daling werkloosheidsuitkeringen - Opleiding

#1 , 10 mei 2012 20:31

Ik volg nu reeds anderhalf jaar een opleiding tot verpleegkundige
Mijn stempelgeld is indertijd bevroren geweest en gedurende heel de opleiding zou deze niet meer dalen

Weet er iemand hoe het nu zit met de nieuwe regeling ivm de werkloosheidsuitkeringen. Ik ben bang dat ze ook mijn uitkering zullen verlagen, waardoor ik mijn opleiding zal moeten stoppen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 mei 2012 20:40

je uitkering zou, behalve indien er lastminute iets verandert, blijven. Hou er wel rekening mee dat die daarna, bij einde opleiding, héél fel kan dalen.

Sporty87

#3 , 11 mei 2012 19:21

Beste,

Ik studeer ook via de VDAB voor bachelor verpleegkunde.. maar wij hebben gebeld naar de VDAB
om meer informatie te vragen. En ze weten het zelf nog niet of er iets veranderd voor ons, dus
het is nog niet zeker dat onze uitkering 3 jaar bevroren blijft!

Reclame

B1976

#4 , 30 mei 2012 09:40

Ik volg nu een jaar de lerarenopleiding. Ook een opleiding die leidt naar een knelpuntberoep in een sector waar men al jaren te weinig kandidaten vindt. Helaas wordt deze opleiding niet door de VDAB zelf aangeboden.

Ik volg deze opleiding dus aan een hogeschool. Niet zo verschillend met wat de toekomstige verpleegkundigen doen. Een verschil zit zit er wel in het statuut dat de VDAB je verleent: als student verpleegkunde verkrijg je een heleboel extra rechten en voordelen. Zoals bvb. je uitkering die niet daalt. Voor een student leraar geldt dit allemaal niet. In een ander forum kreeg een student automechanica het antwoord 'er zijn ook kortere wegen naar die job'. Voor leraar is dit niet het geval. Zonder het diploma, een bachelor van 3 jaar, kan je onmogelijk leraar worden.

En neen, ik kies een opleiding niet met de bedoeling om een uitkering te krijgen. Dit is een weloverwogen keuze voor een baan waar men (gemotiveerde) mensen nodig heeft en waar je bovendien zinnig werk verricht. Net als verpleegkunde en vele andere. Waar ik het moeilijk mee heb is de willekeur waarmee dergelijke statuten worden bepaald.

Dus prijs je als toekomstig verpleegkundige gelukkig met alle voordelen die je nu al hebt! Het is je trouwens meer dan gegund.

Edite

#5 , 19 okt 2012 21:24

Ik volg ook een opleiding bachelor verpleegkunde met de VDAB en zit nu in het laatste jaar. Het klopt dat de VDAB geen antwoord geeft op de vraag of de uitkering zal dalen. Op de website van de RVA staan nochtans diverse brochures ter beschikking waar de nieuwe maatregelen uitgelegd worden. Er wordt gemeld dat de uitkering gefixeerd blijft voor mensen die een voltijdse dagopleiding volgen en die zich in de eerste of of tweede fase van de werkloosheid bevinden. Ik denk dat de VDAB geen antwoord geeft, omdat daar misschien niet geweten is in welke fase van de werkloosheid de student zich precies bevindt?
Als je toch twijfelt, neem je best contact op met je uitbetalingsinstelling of de RVA. Ik heb dat ook gedaan.
Los van de willekeur in de statuten vind ik het niet getuigen van goede smaak dat de regering dergelijke maatregelen uitvoert en er een mogelijkheid blijft bestaan dat mensen kunnen getroffen worden die halverwege hun opleiding zitten.

dobbel

#6 , 27 nov 2012 09:08

Uw uitkering zal niet dalen. U heeft deze code al gekregen en deze zal blijven doorlopen.

moonlady

#7 , 12 dec 2012 17:11

Mijn dochter volgt sinds september 2011 een opleiding verzorgende - kinderzorg. ze krijgt vrijstelling van de vdab om deze cursus te volgen. doch, haar uitkering is al zodanig GEZAKT dat ze het financieel nog amper redt. ze krijgt nog een uitkering van slechts 400€ per maand. hoe komt het dan dat de uitkering bij de ene persoon bevrozen wordt en bij de andere niet?

Vadaan

#8 , 12 dec 2012 17:25

Zelf al zouden de uitkeringen niet langer bevroren worden, lijkt het mijns inziens dat je een goede zaak hebt voor de rechtbank tegen de staat. Het beste is dat de vakbond dit dan aanvecht bij de rechtbank. De VDAB heeft een wettelijk bindend contract met jullie afgesloten en het is op basis van deze zekerheid dat je je leven hebt ingericht. Zelfs de wetgevende macht is niet almachtig. Er zijn grondbeginselen van rechtszekerheid. Ik zou dit reeds collectief aan jullie vakbonden voorleggen zodat ze er al een jurist kunnen opzetten.

JPV

#9 , 12 dec 2012 20:20

Vadaan, gelieve enkel te reageren indien je een basis van rechtskennis hebt. De VDAB heeft niks te maken met de hoogte van uitkeringen en kan niet beslissen over al dan niet vrijstellingen.

Mocht ze iets willen doen, dan moet ze tegenover de RVA een beroep instellen, maar dat heeft voor alle duidelijkheid geen zin gezien geen enkele wetgeving hier overtreden is en ook geen enkele wetgeving tegen de grondwet of dergelijke ingaat.

dobbel

#10 , 13 dec 2012 11:17

ik zou u inderdaad niet te veel zorgen maken. als het om een voltijds beroepsopleiding gaat zal u u uitkeringen blijven behouden. als u u beroepsopleiding voleindigt zullen de periodes van u werkloosheid ook nog verlengd worden met het aantal gehele maanden dat u uw opleiding heeft gevolgd.

Vadaan

#11 , 14 dec 2012 16:28

[quote="JPV"]Vadaan, gelieve enkel te reageren indien je een basis van rechtskennis hebt.

Dit klinkt nogal denigrerend.

De VDAB heeft niks te maken met de hoogte van uitkeringen en kan niet beslissen over al dan niet vrijstellingen.

Ik denk wel degelijk dat u zich in deze vergist. Aangezien het aan de contractpartijen is om de naleving van een overeenkomst te eerbeidigen en af te dwingen. Het contract waar hier van sprake is wel degelijk tussen de VDAB en de cursist. De cursist heeft zelf nooit een formulier C93 ingevuld. Die mogelijkheid bestaat ook. Dit zal de vraagsteller wel kunnen bevestigen. Het is dus het VDAB-contract zelf dat de clausule over vrijstelling en behoud van de hoogte van de uitkering bevat. En ik herhaal: het is aan contractpartijen om de naleving van overeenkomsten af te dwingen.

JPV

#12 , 14 dec 2012 18:40

De cursist heeft zelf nooit een formulier C93 ingevuld. Die mogelijkheid bestaat ook. Dit zal de vraagsteller wel kunnen bevestigen.
De werkloze moet zélf pagina 1 van de C93 invullen én handtekenen. pagina 2 moet ingevuld worden door de onderwijsinstelling, daarna moet de werkloze het document zélf indienen bij zijn uitbetalingsinstelling, die dan het oordeel van de RVA zal afwachten. De VDAB beslist in niks over het al dan niet toekennen van de vrijstelling. Tegen het weigeren van de toekenning van de C93 moet beroep aangetekend worden bij de arbeidsrechtbank tegen de RVA, niet tegen VDAB of dergelijke. Bij weigering van het invullen van pagina 2 door de onderwijsinstelling, moet medewerking gevraagd worden van de RVA om dit eventueel door de RVA zelf te laten invullen via inspectie.

Idem voor een C94A.

Terug naar “Werkloosheid”