Hoeveel werkloosheidsuitkering ongeveer?

mamy
Topic Starter

Hoeveel werkloosheidsuitkering ongeveer?

#1 , 30 aug 2010 19:44

Hallo

Ik ben momenteel via interim aan het werken, maar zoals ik in een andere topic heb geschreven, ben ik niet tevreden over het verloop van alles. Lonen zijn ineens veel minder, voorwaarden zijn plots anders, ...
Ik heb mijn vaste job opgezegd om via interim te gaan werken.
Ik weet nu ondertussen dat ik 4 weken moet werken om werkloosheidsuitkering te krijgen, maar is er ergens waar ik kan berekenen hoeveel ik ongeveer kan krijgen?
Ook vroeg ik mij af of ik gezinshoofd kan worden, en ons kind ten laste kan hebben, zodat de uitkering iets hoger komt de liggen. (Mijn man is ook werkloos door ziekte en krijgt een minimumuitkering)

Het is natuurlijk niet de bedoeling om te profiteren van die werkloosheidsuitkering, het is de bedoeling dat ik dan intensief werk ga zoeken, maar tot die tijd toch iets van vervangingsinkomen kan hebben.

Alvast bedankt!

Marie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2010 20:16

Hallo

Het is natuurlijk niet de bedoeling om te profiteren van die werkloosheidsuitkering,

Zo ziet het er anders wel naar uit.

FrankV

#3 , 30 aug 2010 20:39

Hallo

Ik ben momenteel via interim aan het werken, maar zoals ik in een andere topic heb geschreven, ben ik niet tevreden over het verloop van alles. Lonen zijn ineens veel minder, voorwaarden zijn plots anders, ...
Ik weet nu ondertussen dat ik 4 weken moet werken om werkloosheidsuitkering te krijgen, maar is er ergens waar ik kan berekenen hoeveel ik ongeveer kan krijgen?
Ook vroeg ik mij af of ik gezinshoofd kan worden, en ons kind ten laste kan hebben, zodat de uitkering iets hoger komt de liggen. (Mijn man is ook werkloos door ziekte en krijgt een minimumuitkering)

Het is natuurlijk niet de bedoeling om te profiteren van die werkloosheidsuitkering, het is de bedoeling dat ik dan intensief werk ga zoeken, maar tot die tijd toch iets van vervangingsinkomen kan hebben.

Alvast bedankt!

Marie
zie bijvoorbeeld op de website van BBTK :
ttp://www.bbtk.org/MIJNRECHTEN/Pages/Mijnwerk ... ering.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Als u een interimcontract weigert, dat overeenstemt met u beroepskwalificaties en uw ervaring, moet u natuurlijk wel een zeer goede reden hebben.
Anders zullen de bij de RVA alvast, om te beginnen, hun wenkbrauwen fronsen.
U zult het bewijs moeten leveren dat u actief naar werk zoekt tijdens uw werkloosheid
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

mamy
Topic Starter

#4 , 31 aug 2010 18:21

@ Mava105
De reden van mijn ontslagname is omdat het bedrijf sluit binnen een half jaar. Ze weten totaal niet wat er gaat gebeuren, MISSCHIEN een overname, en anders moet ik naar de vestiging in Diegem of Eindhoven. Dan ben ik 1,5 uur onderweg, enkel.

Deze job had veel beloftes, waarvan uiteindelijk niks van te zien is. Dat is de reden waarom ik erover denk om te stoppen en actief op zoek te gaan naar ander werk, wat ik nu ondertussen ook wel zeker aan het doen ben. Dat kan ik ook zeker aantonen, indien RVA dit vraagt.

Dus van profiteren is zeker en vast geen sprake.

@FrankyV: bedankt voor de info!

JPV

#5 , 31 aug 2010 22:09

@ Mava105
De reden van mijn ontslagname is omdat het bedrijf sluit binnen een half jaar. Ze weten totaal niet wat er gaat gebeuren, MISSCHIEN een overname, en anders moet ik naar de vestiging in Diegem of Eindhoven. Dan ben ik 1,5 uur onderweg, enkel.

Deze job had veel beloftes, waarvan uiteindelijk niks van te zien is. Dat is de reden waarom ik erover denk om te stoppen en actief op zoek te gaan naar ander werk, wat ik nu ondertussen ook wel zeker aan het doen ben. Dat kan ik ook zeker aantonen, indien RVA dit vraagt.

Dus van profiteren is zeker en vast geen sprake.
de RVA zal zich afvragen waarom je niet bleef werken tot je zekerheid had over wat er met het bedrijf ging gebeuren. Een afstand van 1,5 uur enkele rit zal trouwens niet zomaar aanvaard worden door de RVA als reden om te stoppen met werken (zeker gezien je man momenteel voor de kinderen kan zorgen).

Stop je dus met werken en zou je geen 4 weken ander werk zoeken, dan krijg je zeker een sanctie aan je been, gezien geen gerechtvaardigde reden.

"werkloos door ziekte", daarmee hoop ik dat het geen ziekte betreft waardoor hij arbeidsongeschikt is, want dan kan hij ook geen werkloosheidsuitkering. Je statuut van gezinshoofd hangt af van het inkomen van je partner, het exacte bedrag dus best geven.

Djezzebel

#6 , 10 sep 2010 16:42

Een andere job zoeken kan je toch ook tijdens het werk dat je nu doet? Daarvoor hoef je toch niet eerst ontslag te nemen?

mamy
Topic Starter

#7 , 11 sep 2010 14:26

Ik werk van 9 tot 5, 5 dagen in de week. Wanneer kan ik dan solliciteren? Verlof nemen elke keer gaat niet.

JPV

#8 , 11 sep 2010 17:02

Ik werk van 9 tot 5, 5 dagen in de week. Wanneer kan ik dan solliciteren? Verlof nemen elke keer gaat niet.
redelijk wat sollicitaties zijn 's avonds of in het weekend als je dit vraagt. Aangezien je momenteel via interim aan het werk bent, lijkt me het trouwens niet zo moeilijk om te vragen om 1 dag niet te werken?

JohnD

#9 , 20 sep 2010 18:44

Lonen zijn ineens veel minder, voorwaarden zijn plots anders, ...
Die lonen dienen wettellijk hetzelfde te zijn, voorzover het natuurlijk om hetzelfde soort werk gaat. Jij zou dus hetzelfde loon moeten hebben op je interim job dan je (vast aangenomen) collega's die hetzelfde doen.
Wie doet nu zoiets ?
Het is natuurlijk niet de bedoeling om te profiteren van die werkloosheidsuitkering
Uiteraaard niet. :lol:
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

xena

#10 , 21 sep 2010 15:45

Ik weet nu ondertussen dat ik 4 weken moet werken om werkloosheidsuitkering te krijgen
lijkt me het trouwens niet zo moeilijk om te vragen om 1 dag niet te werken?
en welke gevolgen kan dit hebben ?

JPV

#11 , 21 sep 2010 16:36

tussen niks en een wereldramp (als jij net die ene mens bent die de kerncentrale van Doel koel dient te houden en iemand per ongeluk een contract voor een dag minder opmaakt).

xena

#12 , 22 sep 2010 09:45

tussen niks en een wereldramp (als jij net die ene mens bent die de kerncentrale van Doel koel dient te houden en iemand per ongeluk een contract voor een dag minder opmaakt).
en wat gaat u voor die ene dag opgeven want dan bent u volledig werkloos binnen de 4 weken

JPV

#13 , 22 sep 2010 09:50

xena, er staat duidelijk: "vragen". niet "eisen". Als de interim-gebruiker er dus mee akkoord gaat, kan dit geen probleem opleveren.

mamy zou daar ondertussen trouwens al lang 4 weken moeten gewerkt hebben ;).

mamy
Topic Starter

#14 , 24 sep 2010 13:11

Ik ben ondertussen volop op zoek naar ander werk en heb het kunnen regelen dat ik elke dinsdag thuis ben.
Ik heb bij sollicitaties verschillende malen gevraagd om 's avonds te komen, maar bij niemand kon dat blijkbaar, spijtig genoeg

En voor diegenen die commentaar hebben geleverd: spijtig dat jullie uit zo weinig info concluderen dat ik echt wel wil profiteren.
Moest ik willen profiteren, was ik niet volop op zoek naar ander werk, tijdens dat ik via de interim werk.

In ieder geval ... bedankt aan iedereen die informatie heeft gegeven!

Terug naar “Werkloosheid”