werkloos en in bijberoep inschrijven mogelijk?

friedaleeh
Topic Starter

werkloos en in bijberoep inschrijven mogelijk?

#1 , 02 mar 2011 11:47

beste
Ik ben werkloos en zou in de tussen tijd toch mijn hobby willen uitoefenen van visagiste.

Is dat mogelijk als ik werkloos ben. Hiervoor was ik ingeschreven als zelfstandige hoofdberoep maak kon de kosten er niet uit halen.

Ik ben getrouwd en mijn man heeft een vaste job. Ik heb vernomen dat het ook via hem kan?
Heeft er iemand info voor me
Alvast mijn dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 02 mar 2011 11:54

beste friedah,
je wil je hobby uitoefenen? Daar is niets mis mee, als je er geen geld mee verdient tenminste...
Als je losse betaalde opdrachten als visagiste wil doen, dat kan ook als je werkloos bent.
Dan moet je gewoon op de dagen dat je werkt op je maandfiche aanduiden dat je gewerkt hebt.

Als je werkloos bent, mag je werken hoor :-)

Creatief

#3 , 02 mar 2011 12:16

beste
Ik ben werkloos en zou in de tussen tijd toch mijn hobby willen uitoefenen van visagiste.

Is dat mogelijk als ik werkloos ben. Hiervoor was ik ingeschreven als zelfstandige hoofdberoep maak kon de kosten er niet uit halen.

Ik ben getrouwd en mijn man heeft een vaste job. Ik heb vernomen dat het ook via hem kan?
Heeft er iemand info voor me
Alvast mijn dank
Tiens, kan je ook al een bijberoep uitoefenen op naam van je man? Zijn jullie dan beiden geen schijnzelfstandigen?

Reclame

friedaleeh
Topic Starter

#4 , 02 mar 2011 15:34

creatief: mijn man is niet zelfstandige werkt als arbeider. mijn vraag is kan je ook via een man die wel werkt bijberoep aanvragen als koppel omdat ik zelf niet werk.
Ik heb van iemand zoiets gehoord maar vind er niks van terug online.

eylis: ik ben werkloos en wil dus opdrachten voor bv bruiden opmaken fotoshoots enz. maar hoe bedoel je "Dan moet je gewoon op de dagen dat je werkt op je maandfiche aanduiden dat je gewerkt hebt" want ik werk dan voor mezelf dan moet ik daar toch eerst iets voor in orde brengen?
bedankt voor jullie reacties

Creatief

#5 , 02 mar 2011 15:49

Neen, dat kan je niet een bijberoep uitoefenen op de naam van je man.

eylis

#6 , 02 mar 2011 16:13

Er bestaan specifieke sociale secretariaten om zo'n losse opdrachten adminstratief te regelen. (het zijn officieel erkende kantoren, maar ben er de naam van vergeten).
Je kan je losse prestaties via deze sociale secretariaten laten boeken. Dat secretariaat regelt dan voor jou de afhoudingen van sociale bijdragen etc. en betaalt jou ook uit.
Het nadeel is wel dat je een meerprijs moet vragen aan de opdrachtgever om aan hetzelfde nettoloon te komen.

friedaleeh
Topic Starter

#7 , 02 mar 2011 21:10

Er moet toch een manier zijn om bijberoep te kunnen doen als je geen job kan vinden of helemaal niet mogelijk mensen

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 mar 2011 07:58

Even duidelijk maken dat je wel degelijk een bijberoep kan starten als je werkloos bent, alleen kan je de eerste 3 maanden waarin je je bijberoep uitoefent géén werkloosheidsuitkeringen krijgen. (allez, in de reglementering staat: je moet je bijberoep reeds 3 maanden uitoefenen vooraleer je werkloosheidsuitkeringen aanvraagt, maar in de praktijk kan je dus een nieuwe aanvraag tot uitkeringen doen 3 maanden na je start van je bijberoep, op voorwaarde dat je dan in die eerste 3 maanden geen werkloosheid aanvraagt).

Dus, om op de vraag van friedaleeh te antwoorden: ja, het is mogelijk.

Terug naar “Werkloosheid”