uitkering en personen ten laste

natasjav
Topic Starter

uitkering en personen ten laste

#1 , 03 mar 2011 21:29

Op 31 mei 2010 werd ik ontslagen, na 16 jaar dienst, mijn opzegperiode loopt tot 13 september 2011.

Ik ben wettelijk samenwonend en heb 4 kinderen. De twee oudste heb ik ten laste, aangezien zij uit een vorige relatie komen, de 2 jongste zijn ten laste van mijn partner.

Na mijn opzegperiode ben ik uitkeringsgerechtigde maar nu was mijn vraag of de kinderen die ik momenteel ten laste heb bij het uittellen van het uitkeringsbedrag aanzien worden als personen ten laste.

Mijn partner beweert dat ik aanzien wordt als een persoon zonder iemand ten laste omdat hij dan kostwinner is. Klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tania01

#2 , 03 mar 2011 21:33

Dien je je opzegperiode te presteren, of krijg je een opzegvergoeding ?

Als je ouder bent dan een bepaalde leeftijd, heb je ook recht op begeleiding voor een nieuwe job.

natasjav
Topic Starter

#3 , 03 mar 2011 21:43

Ik moet mijn opzeg gewoon uitdoen maar heb hier geen probleem mee.

Ik ben al bij de loopbaanbegeleiding langs geweest maar zij konden weinig voor me doen omdat ik al een idee heb welke richting ik uit wil. Ik ga wss opnieuw gaan studeren dus is het voor mij wel belangrijk om te weten of mijn twee oudste te laste blijven bij mij of niet. Als dat zo is dan heb ik bijna 300 euro inkomen meer per maand en dan is het haalbaar terug gaan te studeren. Is dat niet zo dan krijg ik een probleem want dan heb ik vanaf de 13de maand nog maar 476 euro en dan kan ik studeren vergeten want dan komen we niet rond. (De bedragen heb ik via een of andere zoekmachine kunnen uittellen. Ik vermoed wel dat die ongeveer juist zitten)

Reclame

Tania01

#4 , 03 mar 2011 21:57

Ben je gesyndiceerd? Misschien kan je het daar dan bevragen.

Kun je ook niet bij je werkgever onderhandelen dat zij een deel van een opleiding betalen? Ik weet natuurlijk niet waarom je ontslagen bent.
Bij mij was het een quasi collectief ontslag en ik twee opleidingen uit "de brand" kunnen sleuren.

natasjav
Topic Starter

#5 , 03 mar 2011 22:20

Ontslagen omdat ik niet aan het competentie profiel voldoe na 16 jaar.
1,5jaar opzegperiode die ik moet uit doen op de dienst waarvoor ik ontslagen ben. Als je weet dat ik dan nog extra "belangrijke" taken bij krijg die de uitstraling van het bedrijf ten goede komen (die ik als ik wil kan laten floppen), als je ook weet dat er verwacht wordt dat ik op de events die ik uitwerk ook zelf aanwezig ben "omdat ze dan zeker zijn dat alles in orde is" (is me zelf zo gezegd), dan vraag je je wel af waarom ontslagen?!
Persoonlijk weet ik zeker dat vriendjes politiek hier veel mee te maken heeft en het feit dat ik in 2007 en 2008 bevallen ben en dat ik in 2008 nog een ernstige ziekte heb gehad met nabehandeling waardoor ik een tijdje out was. Mijn collega's van dezelfde dienst waren er niet gelukkig mee dat ze mijn taken mee over kregen. Als je dus het optel sommetje maakt is volgens mij vriendjespolitiek de grootste oorzaak. Iets ui "de brand" slepen zit er voor mij niet echt in :(

JPV

#6 , 04 mar 2011 14:21

als je samenwoont met iemand die een inkomen heeft (>600 euro (afgerond) bruto), dan ben je geen gezinshoofd en kan je dus geen uitkeringen als samenwonende mét gezinslast krijgen, maar wel als samenwonende zonder gezinslast.

natasjav
Topic Starter

#7 , 04 mar 2011 16:36

ook als de twee oudste kinderen niet van hem zijn?

JPV

#8 , 04 mar 2011 22:25

zelfs al zijn ze van de koning ;). Hij wordt verondersteld door met je samen te wonen, in hun onderhoud te voorzien. Dan moet jij die toeslag niet meer krijgen.

j.demoor

#9 , 05 mar 2011 09:45

“Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:1° samenwoont met een echtgeno(o)t(e), die noch over beroepsinkomens, noch over vervangingsinkomens beschikt...;2° niet samenwoont met een echtgeno(o)t(e) doch uitsluitend samenwoont met: a) één of meerdere kinderen...;Voor de toepassing van het eerste lid, 1° en 2°, wordt met de echtgeno(o)t(e) gelijkgesteld, de persoon die met de werknemer een feitelijk gezin vormt en die financieel te zijnen laste is...§ 3. Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1, noch in § 2...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

‘Ik ben wettelijk samenwonend en heb 4 kinderen. De twee oudste heb ik ten laste, aangezien zij uit een vorige relatie komen‘

Ik ga ervan uit dat uw samenwonende partner WEL over een beroepsinkomen beschikt zodat u niet bedoeld bent in §1,1°. U bent evenmin bedoeld in §2 (alleenwonend),zodat u SAMENWONENDE werknemer bent(§3).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

natasjav
Topic Starter

#10 , 05 mar 2011 18:14

Jammer dat ze niet van een of andere prins zijn.In ons koningshuis zit niet zo onmiddelijk mijn type. Dan had ik waarschijnlijk een allimentatie om U tegen te zeggen en misschien ook nog zwijggeld :lol: :lol: Al de zorgen van de baan :!:

Terug naar “Werkloosheid”