samenwonenden met gezinslast, een mogelijkheid?

Annemie88
Topic Starter

samenwonenden met gezinslast, een mogelijkheid?

#1 , 30 aug 2012 15:33

Hey

Ik heb een vraag ivm een werkloosheidsuitkering.
Momenteel krijg ik een werkloosheidsuitkering als samenwonenden (mijn officieel adres staat nog bij mijn moeder) en volg ik een opleiding via de VDAB.
Ik zou graag verhuizen omdat het thuis geen stimulerende omgeving is om te studeren.
Ik heb echter gemerkt dat het heel moeilijk is om een betaalbare woning te vinden met een werkloosheidsuitkering als alleenstaande.
Nu heb ik iets gelezen over "samenwonenden met gezinslast" (de informatie vond ik hier)
Hieruit maak ik op dat ik mijn vriend ten laste zou kunnen nemen als zijn officieel adres bij mij staat.
Mijn vriend studeert momenteel nog en zit op kot, maar zijn weekends en vrije dagen brengt hij steeds bij mij door.

Klopt mijn redenering? Zou het voor mijn vriend zijn ouders financieel nadelig zijn? Momenteel krijgen ze geen kindergeld (te hoog inkomen) en ook geen studiebeurs voor hem.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 31 aug 2012 08:10

het zou idd bvoor je schoonouders fiscaal nadelig zijn. Afhankelijk van het aantal kinderen kan dit tot zo'n 2500 euro verlies betekenen. Hou er rekening mee dat een samenwonende met gezinslast ook maar zo'n 1090 euro krijgt na verloop van tijd (nieuwe bedragen vanaf november 2012)

Annemie88
Topic Starter

#3 , 31 aug 2012 11:25

Bedankt voor het vlugge antwoord.
Mijn vriend is momenteel 24 en heeft nog één jongere zus die thuis woont, maar zij werkt.
Weet u toevallig hoeveel verlies het dan zou kunnen zijn?
Zou het kunnen dat hij door bij mij te wonen wel recht heeft op een studiebeurs en dat zijn ouders hierdoor minder verlies zouden maken?

En wat zou er gebeuren als mijn vriend ten laste staat van mij maar een studentenjob zou uitoefenen.
Een voorwaarde om samenwonenden met gezinslast te zijn is dat mijn vriend geen beroeps- of vervangingsinkomsten mag hebben.
Telt dat ook als jobstudent of is daar een andere regeling voor? Is er een maximum bedrag dat hij zou mogen verdienen om van mij ten laste te blijven of is het zodra hij 1€ verdient door een (studenten)job onmogelijk om nog ten lasten te zijn van mij?

Reclame

JPV

#4 , 01 sep 2012 00:03

http://www.centenvoorstudenten.be/apps.aspx?smid=2522" onclick="window.open(this.href);return false;

als je vriend een studiebeurs wil zonder rekening te houden met zijn ouders, moet hij ofwel zelf redelijk wat gewerkt hebben (minstens 12 maand elke maand wat) ofwel moet hijg etrouwd zijn met jou :).

ivm inkomen vriend: http://www.rva.be/frames/frameset.aspx? ... anguage=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Annemie88
Topic Starter

#5 , 02 sep 2012 10:33

Dankjewel

Annemie88
Topic Starter

#6 , 09 jan 2013 14:44

Hallo,

Ondertussen ben ik verhuisd en ben ik alleen wonend.
Nu vroeg ik mij af of mijn eerdere vraag nog steeds mogelijk is (lichtelijk aangepast).
Mijn vriend word in oktober 25jaar en zou dat jaar ook afstuderen (dus jarig = oktober 2013, afstuderen Juni 2014).

Ik dacht gelezen te hebben dat het recht op kindergeld van zijn ouders zou vervallen op zijn 25ste.
Wil dit dan zeggen dat er minder/geen financieel nadeel meer voor zijn ouders zou zijn als hij zijn domiciliëring bij mij zet vanaf dan?
Hij zit nog steeds op kot maar dat zou maar tot en met december 2013 zijn omdat hij in het 2de semester stage moet doen.
Hij zou vanaf dan grotendeels van de tijd bij mij wonen en eerder af en toe op bezoek gaan bij zijn ouders.

Wel heeft mijn vriend een klein inkomen van een webshop die hij heeft, kan dit zorgen dat ik hem niet als "ten lasten" kan aangeven?

JPV

#7 , 09 jan 2013 18:22

Je vraagt een hoop dingen samen, die elk apart een antwoord vereisen :-).

Voor werkloosheid zou jij gezinshoofd zijn, mocht je partner geen zelfstandige zijn. Dit is echter het geval, dus ben je dan samenwonende en zou je uitkering terug zakken.

Voor belastingen kijkt men naar 1 januari van 2014 om de toestand van 2013 te bepalen. Als hij op 1 januari 2014 bij jou gedomicilieerd staat én je wordt wettelijk samenwonend of trouwt, dan zal jij een fiscaal voordeel doen. Gezien je echter samenwonende zou zijn voor de werkloosheid én je partner een héél klein inkomen zou hebben, zouden jullie fiscaal quasi geen voordeel kunnen doen. Je vriend zal dan niet meer ten laste staan van de ouders, wat hij zelfs na de leeftijd van 25 nog altijd kan doen (leeftijd speelt geen rol, het inkomen wel) indien hij thuis zou blijven wonen.

Kinderbijslag vervalt idd bij de leeftijd van 25 jaar.

Annemie88
Topic Starter

#8 , 09 jan 2013 20:31

Bedankt voor je vlugge antwoord.

Terug naar “Werkloosheid”