Uitnodiging gezinstoestand

Tj2940
Topic Starter

Uitnodiging gezinstoestand

#1 , 15 okt 2012 13:36

Ik woon sinds enkele tijd uit noodzaak terug bij mijn ouders, hier heb ik de 1ste verdieping voor mijzelf en ik betaal maandelijks huurgeld.
De elektriciteit & water rekening zit daarmee inbegrepen.
Het enige dat gedeeld is, is de badkamer maar voor de rest leven wij compleet appart.

Nu krijg ik een brief aan tot uitnodiging naar het werkloosheidsbureau ivm de gezinstoestand. Ik heb mij steeds als alleenstaand opgegeven aangezien ik huur betaal, zelf eten maak, etc.

Na het lezen van verschillende topics op dit forum blijkt dat dit voor RVA gelijk gesteld staat met samenwonend?
Is dit nog steeds zo, hoe kan ik aantonen dat het allemaal wel werkelijk appart is?
Welke gevolgen heeft dit voor mij?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 15 okt 2012 15:11

Aangezien u op zelfde adres woont wordt u als samenwonend beschouwd. Feit dat u in de kosten bijdraagt door betaling van een maandsom doet niets ter zake. Wordt gewoon beschouwd als uw bijdrage in de kosten van het gezin.
Laatst gewijzigd door roharro op 15 okt 2012 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2012 15:13

U woont samen daar de woning ook bij de gemeente als 1 woning zal bekend staan.

Reclame

j.demoor

#4 , 17 okt 2012 08:12

“Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:1° samenwoont met een echtgeno(o)t(e), die noch over beroepsinkomens, noch over vervangingsinkomens beschikt...§ 2. Onder alleenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die alleen woont met uitzondering van de werknemer bedoeld in § 1, 3° tot 6°. § 3. Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1, noch in § 2. § 4. De werknemer met gezinslast en de alleenwonende werknemer moet het bewijs leveren van de samenstelling van zijn gezin door middel van het document waarvan de inhoud en het model bepaald wordt door het beheerscomité.§ 5. De Minister bepaalt, na advies van het beheerscomité, wat verstaan wordt onder samenwonen...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

“Art.59.Onder samenwonen wordt verstaan het onder hetzelfde dak samenleven van twee of meer personen die hun huishoudelijke aangelegenheden HOOFDZAKELIJK gemeenschappelijk regelen. Een persoon wordt tot bewijs van het tegendeel geacht te wonen op het adres van zijn hoofdverblijfplaats.”(26 NOVEMBER 1991. - Ministerieel besluit houdende toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering)

‘In de regel dient onder 'samenwonen' te worden verstaan,het onder hetzelfde dak samenleven van twee of meer personen die een gemeenschappelijke huishouding hebben.'Samenwonen' onderstelt een feitelijke toestand en de omstandigheid dat die personen in de bevolkingsregisters op hetzelfde adres zijn ingeschreven,is niet doorslaggevend‘(Cass. 10 mei 1993,J.T.T. 1994,89,noot,T.S.R. 1993,258).

‘De werkloze die beweert een alleenwonende werknemer te zijn,moet daarvan het bewijs leveren‘[Cass. ARS970161F,14 september 1998(R.V.A. t. Buccino),J.T.T. 1998,443].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Tj2940
Topic Starter

#5 , 06 nov 2012 17:42

Het verdere verloop:

Ik ben langs mijn vakbond geweest en deze zei mij: tot 1 september zouden wij verteld hebben dat er geen probleem was maar sinds 1 september heeft de RVA inzicht in de kruispuntbanken van de gemeente's. Dus wij kunnen niet voor u doen.

Ondanks dat er 2 verschillende toegangen en brievenbussen zijn en alsook alle rekeningen appart, wat ik perfect heb aangetoond aan de hand van mijn rekeninguittreksels, is dit voor de RVA geen reden om aan te nemen dat ik alleen woon. Ze zeiden mij vlakaf: je kan nooit op dezelfde grond als je ouders wonen en alleen wonen.
Het argument dat de vakbond zelf de contracten gezien had en zelf ook zei dat ik alleenwonend was, was voor de RVA geen geldige reden.

Maw 6 weken schorsing + terugbetaling van teveel gekregen geld.

Nu komt mijn volgend probleem:
Na mijn schorsing moet ik mij terug inschrijven bij de RVA voor een uitkering te verkrijgen maar ik ben zelf bijna 10 jaar zelfstandig geweest en heb slechts een 150 dagen in loondienst gewerkt. Maw te weinig voor een uitkering, dus ik zou terugvallen op een 'inschakelingsuitkering', nu vertelde men mij onlangs dat ik, aangezien ik de 30 juist gepasseerd ben dat ik hier geen beroep op kan doen?
Val ik nu totaal zonder uitkering na die 6 weken?

Een goede vraag voor mijn vakbond maar deze vertrouw ik eigenlijk niet meer...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 nov 2012 17:57

Officieel staat het huis van uw ouders bij de gemeente bekend als zijnde één woning niet als twee aparte woongelegenheden.
Toen u vroeger daar woonde als kind had u vermoedelijk dezelfde kamer en was het één woning.
Uw ouders zullen het huis moeten laten registreren als twee woonsten..maar die moeten dan wel voldoen aan alle voorwaarden van een woonst.
U hebt al een element in orde: nl de twee brievenbussen.

JPV

#7 , 07 nov 2012 09:23

TJ2940, heb je reeds uitkeringen gekregen in het (recente) verleden?

Tj2940
Topic Starter

#8 , 28 nov 2012 19:08

@Franciscus: Gemeente laat dit niet toe iets ivm functiebestemming.

@JPV: Ja, in 2011 en 2012, totaal ong 7 maanden.

Terug naar “Werkloosheid”