samenwonenden, met of zonder gezinslast

cricro
Topic Starter

samenwonenden, met of zonder gezinslast

#1 , 06 dec 2012 22:53

Daar mijn broer recent ontslagen is en een werkloosheid uitkering gaat krijgen, is het belangrijk te weten in welke categorieën de RVA onze gezinstoestand beschouwt. Indien hij als louter samenwonende wordt ingedeeld, verspeelt hij een aanzienlijk deel van zijn uitkering, wat wij natuurlijk niet wensen. Mijn broer is eigenaar van de woning. Ik, zijn zus, woon bij hem, tezamen met mijn echtgenoot. Mijn man en ik hebben sinds jaren geen beroeps- of vervangingsinkomsten meer. Wij kunnen dit staven met onze belasting aangifte. Wel verhuren wij 2 huizen en ontvangen daardoor de maandelijkse huur. Maar volgens mij is dit geen beroeps- of vervangingsinkomsten.
Nu de vraag, wordt onze situatie bezien als samenwonende met gezinslast of als samenwonende. En zijn er bepaalde stappen die wij dienen te ondernemen om dit te staven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 dec 2012 07:49

Gezien u zijn zus bent én zowel u als uw man geen beroeps/vervangingsinkomsten hebben, zal hij als samenwonende met gezinslast beschouwd worden.

U dient wel rekening te houden met het feit dat een eventuele zelfstandige activiteit van u en/of uw man, zelfs al is er geen inkomen, ook voor problemen kan zorgen.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”