Verhuis en melding aan de RVA

wouterdk
Topic Starter

Verhuis en melding aan de RVA

#1 , 07 dec 2012 18:02

Ik geniet een werkloosheidsuitkering van de RVA als alleenstaande, mijn uitbetalingsinstelling is het HVW. Onlangs ben ik verhuisd naar een andere provincie.

Ik weet dat ik dit binnen x aantal dagen moet melden aan het HVW, en er dan in de provincie waar ik nu woon opnieuw een goedkeuring moet zijn van het RVA (wat normaal gezien maximum zo'n 3 weken duurt). Nu is het zo dat de vorige bewoner hier nog niet uitgeschreven is, en de procedure ambtelijke schrapping pas een dezer dagen opgestart wordt.

Nu wil ik vermijden dat er de indruk zou ontstaan dat ik een uitkering als alleenstaande zou ontvangen terwijl er nog iemand bij mij ingeschreven staat. Op 21/11 ben ik langsgeweest op het stadhuis met het document van de wijkagent (ik mocht ten vroegste op 20/11 langsgaan, x aantal werkdagen na de vaststelling van de wijkagent).

Nu heb ik besloten om mijn adreswijziging pas door te geven aan het HVW (die dan de papieren doorstuurt naar het RVA) eind deze maand of begin januari (zodat ik vanaf 1 januari uitkering geniet van het lokale RVA waar ik nu woon).

Nu is mijn vraag; neem ik hiermee geen risico voor mijn uitbetaling van de maand december? Of m.a.w. de RVA via het rijksregister zo snel zou zien dat ik verhuisd ben en daarom niet zou uitbetalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2012 21:40

RVA, VDAB enz kijken rechtstreeks in databank Rijksregister. Ik vermoed dat zij ook kunnen zien dat er een procedure voorstel ambtelijke Afschrijving is opgestart (AACB) voor de persoon die voor u in het pand woonde.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 dec 2012 13:36

de RVA zal je hoogstens uitnodigen om uitleg te geven waarom iemand anders nog gedomicilieerd staat. Zoals Franciscus zegt, zullen ze dat normaal gezien wel zien, anders neem je indien nodig contact op met de wijkagent om een geschreven bevestiging.

Een risico loop je niet, je kan enkel wat papiererij moeten regelen.

Reclame

dobbel

#4 , 13 dec 2012 11:26

rva kijkt normaal nog niet in het register ( enkel bij controles). U hoeft enkel u verblijfsadres door te geven dus u hoeft niet te wachten tot als u domicili is overgezet.

Terug naar “Werkloosheid”