Leefloon + Klinische depressie

anticapitalist
Topic Starter

Leefloon + Klinische depressie

#1 , 14 aug 2015 19:48

Heb ik recht op leefloon als ik niet bereid ben om te werken omdat ik in een klinische depressie zit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 aug 2015 22:01

je hebt recht op leefloon als je ziek bent (minstens 66% arbeidsongeschikt). Welke klinische depressies beantwoorden aan 66% arbeidsongeschikt, is aan dokters om dit uit te maken.

(als je niet ziek bent, kan je natuurlijk ook een leefloon hebben, maar dan moet je arbeidsbereid zijn, behalve in enkele uitzonderingen)

anticapitalist
Topic Starter

#3 , 16 aug 2015 01:07

En als ik toch niet abeidsbereid ben? Moet ik dan verhongeren?

Reclame

Vely

#4 , 16 aug 2015 04:59

behalve in enkele uitzonderingen
Vraag aan uw OCMW of uw situatie valt onder de uitzonderingen indien u niet erkend bent als 66% arbeidsongeschikt.

j.demoor

#5 , 16 aug 2015 09:19

“Art.18.§ 1. Het recht op maatschappelijke integratie in de vorm van een leefloon, een tewerkstelling of een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie wordt, hetzij op initiatief van het bevoegd centrum, hetzij op aanvraag van de belanghebbende of van ieder persoon die hij hiervoor schriftelijk heeft aangewezen, toegekend, herzien of stopgezet door dit centrum...”(26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie).

“als ik niet bereid ben om te werken” houdt niet in dat u werkonbekwaam bent.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis

#6 , 16 aug 2015 09:52

precies zoas demoor stelt: als je werkonbekwaam bent, KAN je niet werken. Maar als je niet arbeidsbereid bent, WIL je NIET werken. Vergeet niet dat ook mensen met een bepaalde aandoening (en dat kan ook een klinische depressie zijn) toch een aangepaste job kunnen uitvoeren. Eigenlijk zou je samen met je behandelende arts moeten uit proberen zoeken welke job dat kan zijn. Je arts kan je zelfs uitleggen hoe een aangepaste job zelfs helpt bij je herstel van een klinische depressie.

Terug naar “Werkloosheid”