Volgens de X (instelling die ontwikkelingsstoornissen diagnosticeert) zou ik lijden aan een vorm van autismespectrumstoornis en die uitslag vind ik op zijn zachtst gezegd bedenkelijk, omdat ik in het verleden geen of weinig problemen heb gekend in mijn jeugd. Er waren geen gedragsproblemen of leerproblemen, ik had voldoende vrienden. Er waren geen dingen die ik heel goed kon tegenover zaken die ik veel minder goed kon en over het algemeen heb ik weinig of geen raakpunten met autisme zoals mijn moeder bevestigd heeft.
Van september vorig jaar tot begin juli van dit jaar ben ik in begeleiding geweest bij GTB en omdat mijn sollicitatiepogingen niet tot het gewenste resultaat hebben geleid, stuurde mijn begeleider mij eind maart naar de Jobcoachlijn. In overleg met die consulente paste ik mijn cv en dergelijke aan, maar toch bleven de sollicitatiegesprekken uit.
Enkele maanden geleden had ik opnieuw een afspraak met die consulente en mijn begeleider en toen werd ik voor een keuze gesteld: ik zou geplaatst worden in een soort van begeleiding van twee jaar bij GTB, die ik niet voortijdig kan stopzetten, of ik zou op eigen houtje terug verder solliciteren zonder begeleiding.
Is deze handelwijze correct? Kan ik geen verdere GTB-begeleiding genieten en ermee ophouden als ik werk heb gevonden met die "opleiding om de kloof tussen mij en de arbeidsmarkt te verkleinen"?
Mijn mening is dat enkel via stages van minstens één maand bij verschillende bedrijven gekeken kan worden wat iemand waard is op de arbeidsmarkt om uiteindelijk te kijken naar de goede en minder goede kanten van die persoon.
Mijn begeleider bij GTB vroeg mij om bedrijven op te bellen met de vraag of ik bij hen stage zou kunnen lopen. Het betreft hier maar een stage van slechts één week. En dat is volgens mij totaal ontoereikend en ik heb geen enkel bedrijf of vzw gevonden die mij een stageplaats wilde aanbieden. In overleg is de begeleiding bij GTB ook gestopt. Zie onderstaand mailtje.
Wat is jullie mening hierover?