eerste controle RVA

1970ikke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

eerste controle RVA

#1 , 15 mar 2016 20:09

Beste,
Ik ben sinds 2012 ongewild werkloos, na een ononderbroken loopbaan van 21 jaar (ontslagen wegens zwangerschapsvermoeden)
Intussen ben ik reeds een 3tal keer op gesprek geweest bij het lokaal kantoor, waarvan het laatste gesprek nu toch wel 2 jaar geleden is.
Vorige week vrijdag kreeg ik een brief om deze week terug eens naar het lokaal kantoor te gaan op gesprek. Twee dagen later, vandaag, krijg ik een brief van de hoofdzetel van de RVA op om eind deze maand op een controlegesprek te gaan . Mijn vraag is de volgende : sluit het ene het andere niet uit ?? Nu woon ik in Wallonië, maar ben ik Nederlandstalig met zeer beperkte kennis van het Frans. In de lokale zetel weten ze dit en heeft mijn contactpersoon toch wel enige kennis van het Nederlands. De hoofdzetel ligt echter in Doornik en alle briefwilsseling is in het Frans. Kan ik hier vragen mij in het Nederlands te woord te staan ? En wat moet ik mij van deze eerste controle voorstellen ? Wat kan en mag ik hier wel en niet doen ? De hoofdzetel ligt op 50km van mijn woonplaats, wat als ik niet in staat ben om ter plaatste te raken, tenzij met een taxi ?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 15 mar 2016 20:29

Met de trein

Station van "Tournai" – uitgang langs de "Boulevard Eisenhower"
(Het station bevindt zich op 5 minuten te voet van het werkloosheidsbureau.)

Doornik is twee talig.

Xenophon

#3 , 15 mar 2016 20:39

U bent woonachtig in het Waals gewest, de controledienst is gevestigd in Doornik...behalve indien u in een gemeente met speciale taalregeling woont is de taal waarin men u zal te woord staan het Frans. U dient zelf te voorzien in een tolk indien dat niet lukt. Verwart u de RVA (ONEM in het FR) niet met de lokale dienst die equivalent is met de VDAB (FOREM in het FR)?

Doornik is bij mijn weten NIET tweetalig, noch is het een randgemeente, noch een taalgrensgemeente:

Art. 8. Ter bescherming van hun minderheden worden met een speciale regeling begiftigd :
1° in het arrondissement Verviers, de gemeenten uit het Duits taalgebied :
2° in het arrondissement Verviers, de gemeenten : Bellevaux-Ligneuville, Bevercé, Faymonville, Malmédy, Robertville en Weismes. Zij worden hierna genoemd " gemeenten uit het Malmedyse ";
3° in het arrondissement Ieper, de gemeente Mesen;
4° in het arrondissement Kortrijk, de gemeenten : Helkijn en Spiere;
5° in het arrondissement Moeskroen, de gemeenten : Dottenijs, Herseaux, Houthem, Komen, Luingne, Moeskroen, Neerwaasten, Ploegsteert en Waasten;
6° in het arrondissement Oudenaarde, de gemeente Ronse;
7° in het arrondissement Aat, de gemeente Vloeberg;
8° in het arrondissement Halle-Vilvoorde, de gemeente Bever;
9° in het arrondissement Zinnik, de gemeenten : Edingen, Lettelingen en Mark;
10° in het arrondissement Tongeren, de gemeenten : Herstappe, Moelingen, Remersdaal, 's-Gravenvoeren, Sint-Martens-Voeren, Sint-Pieters-Voeren en Teuven.
De sub 3° tot 10° vermelde gemeenten worden hierna " taalgrensgemeenten " genoemd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

1970ikke
Topic Starter

#4 , 16 mar 2016 09:57

Beste,
Oke, ik weet al hoe er te geraken en dat het in Frans zal zijn.
Ik heb dus een controlegesprek deze week in het lokaal bureau van de FOREM en een controlegesprek in de hoofdzetel van FOREM in Tournai binnen twee weken. Overlappen deze gesprekken mekaar niet ? Als ik lokaal een controlegesprek heb, moet ik dan nog naar hetzelfde controlegesprek in de hoofdzetel ?
Alvast dank.

Xenophon

#5 , 16 mar 2016 10:08

Indien het twee keer met FOREM is dan zie ik er persoonlijk de logica niet onmiddellijk van maar bon, ik ken dan ook hun procedures niet. Vraag het eventueel eens op de lokale zetel. Ik weet uiteraard niet waar u exact woont en of u werk zoekt in het Vlaams gewest of niet maar in Wallonië wonen, er een job zoeken maar geen of zeer beperkt Frans spreken, dat lijkt me een moeilijk verhaal te worden. Eventueel een cursus volgen?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#6 , 16 mar 2016 11:19

Beste,
Oke, ik weet al hoe er te geraken en dat het in Frans zal zijn.
Ik heb dus een controlegesprek deze week in het lokaal bureau van de FOREM en een controlegesprek in de hoofdzetel van FOREM in Tournai binnen twee weken. Overlappen deze gesprekken mekaar niet ? Als ik lokaal een controlegesprek heb, moet ik dan nog naar hetzelfde controlegesprek in de hoofdzetel ?
Alvast dank.
je spreekt in je titel (en in een stuk van je tekst) over de RVA, nu gaat het over de FOREM. Wat is het nu?

1970ikke
Topic Starter

#7 , 16 mar 2016 12:10

Beide zijn FOREM (ik dacht dat dit RVA was, sorry)
Deze week afspraak in het lokaal kantoor voor controle en eind deze maand in hoofdkantoor Doornik, maar beide FOREM
Beide zijn controles op actief zoeken naar werk en begeleiding en overlappen mekaar volgens mij ...

JPV

#8 , 16 mar 2016 22:43

OK. Beide zullen verplicht zijn. Bij uw lokaal kantoor moet u gaan om u, dagelijkse zoektocht naar werk te bekijken.

De afspraak in Doornik is om je globale zoektocht te bekijken en te zien of je wel correct zoekt. Hier kunnen concreet sancties opgelegd worden (wss niet in de eerste fase). Het vervangt de vroegere dispo-procedure van de rva.

Enneuh: het argument van 50km aub niet gebruiken... Je moer, als je uitkeringen wil krijgen, immers bereid zijn om dagelijks 60km te doen als je werkt. De forem (waalse vdab) zou dan vlug weten hoe goed je werk wil zoeken.

Terug naar “Werkloosheid”