Cumulatie Frans pensioen

olimpia
Topic Starter

Cumulatie Frans pensioen

#1 , 11 sep 2011 20:50

Ik ben een toekomstig gepensioneerde, die op de leeftijd van zestig jaar op pensioen zou gaan.Mijn beroepsloopbaan bestaat hoofdzakelijk uit jaren bij de Vlaamse overheid (pensioennoemer 41,25) en een aantal jaren als werknemer in België (pensioennoemer 45).
Op de leeftijd van zestig jaar heb ik een gemengde loopbaan die als volledig mag worden beschouwd bij samentelling van de loopbaanjaren, bijgevolg is de eenheid bereikt.
Ik ben op jonge leeftijd echter beginnen werken en heb echter nog pensioenrechten in Frankrijk opgebouwd als grenswerknemer voor zes kwartalen waarvan de pensioennoemer 166/4 bedraagt voor personen die werden geboren in 1955.
Wanneer ik een Belgische gemengde loopbaan heb is het mogelijk dat er voor bepaalde jaren met een tewerkstelling als werknemer ik geen pensioen wordt toegekend indien de som van de loopbaanbreuken van de verschillende pensioenen van dezelfde aard de eenheid overschrijdt.Op de onderstaande link wordt het volgende geciteerd : bij de berekening van uw Belgisch nationaal en uw evenredig pensioen houden wij geen rekening met uw gelijkaardige buitenlandse pensioenen.
Zie : http://www.onprvp.fgov.be/NL/futur/fore ... ensionwith" onclick="window.open(this.href);return false; foreignpension/Pages/default.aspx
De beperking van de loopbaanbreuk : Op de onderstaande link wordt een voorbeeld gegeven dat de regels inzake de beperking van de loopbaanbreuk niet worden toegepast bij een buitenlands ouderdomspensioen.
Zie : http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/cal ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Concreet : indien in de geschetste situatie een Belgisch pensioen wordt toegekend op basis van een gemengde loopbaan en de eenheid van loopbaan bereikt is voor de toekenning van de Belgische pensioenen : kan ik nog rechten laten gelden op een buitenlands Frans pensioen, mijn Belgisch pensioen waarvan de eenheid bereikt werd cumuleren met Frans pensioen ?
Op dit forum kwam het onderwerp reeds aan bod waarbij als resultaat de beperking van de loopbaanbreuk ingeroepen werd, rekening houdende met de verwijzingen naar de website van de RVP : hoe moeten de teksten eigenlijk geïnterpreteerd worden met de bovengenoemde situatie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 sep 2011 21:12

Zonder de pretentie te hebben u volledig in te lichten kan ik u wel op grond van mijn eigen ervaring enkele "ophelderingen" meegeven.
Ik cumuleer een niet-Belgisch pensioen met een Belgisch werknemerspensioen.
Toen ik met pensioen ging deelde de RVP mij mee dat mijn Belgisch pensioen zou ingekort worden wegens overschrijding van de eenheid van de loopbaanbreuk.
Betekent dus dat ik wat het Belgisch pensioen betreft slechts een deel krijg van hetgeen waar ik recht op had op grond van aantal jaren in B gewerkt.
Ingeval er niet-Belgische pensioenrechten zijn moeten die eerst worden opgenomen, verder eventueel aangevuld met werknemerspensioen in de mate dat daardoor een volledige "pensioenloopbaan" niet wordt overschreden.

Ik vermoed dat in uw geval de RVP zal eisen eerst uw buitenlandse pensioenrechten op te nemen, vervolgens aangevuld met pensioenrechten als Vlaams ambtenaar. Indien u daarmee een volledige loopbaan bereikt zal u m.i. geen pensioen van de RVP meer krijgen. Bereikt u daarmee geen volledige pensioenloopbaan dan kunt u van de RVP nog een volledig of ingekorte "bijpassing" verwachten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”