ontslag als ambtenaar + zelfstandige = pensioen?

khrai
Topic Starter

ontslag als ambtenaar + zelfstandige = pensioen?

#1 , 12 mei 2012 14:58

Beste,

Ik ben ambtenaar. Als ik 57 word, zal ik ongeveer 35 jaar pensioenanciënniteit hebben als ambtenaar (=werkelijk gepresteerd+diplomabonificatie+legerdienst).
Aangezien ik mijn werk grondig beu ben, overweeg ik mijn ontslag te geven als ambtenaar en nog enkele jaren (tot mijn 62ste) als zelfstandige wat bij te klussen. Mijn zelfstandige job hoeft niets of niet veel op te brengen; ik heb genoeg gespaard om 5 jaar te leven op mijn spaargeld.
Het is voor mij wel cruciaal dat ik vanaf mijn 62ste pensioen kan trekken (mijn spaargeld riskeert immers volledig op te zijn :? ). Om op 62 in aanmerking te komen voor pensioen moet ik 40 jaar pensioenanciënniteit hebben. Om aan die 40 jaar te geraken moeten dus ook mijn 5 "zelfstandige jaren" meetellen voor mij pensioen.

Mijn vraag: Als ik gedurende die 5 zelfstandige jaren weinig of geen inkomsten heb, bestaat dan de kans dat die jaren niet meetellen voor het berekenen van mijn minimum 40 loopbaanjaren (ik besef dat ze slecht minimaal zullen bijdragen aan het bedrag van mijn pensioen)? Met andere woorden, als ik gedurende die 5 laatste jaren mijn sociale bijdragen betaal als zelfstandige, maar geen noemenswaardig inkomen heb, kan men mij dan mijn pensioen weigeren als ik 62 ben, wegens te weinig loopbaanjaren?

Voor alle zekerheid nog een laatste vraag: mijn pensioen wordt bij dergelijke gemengde loopbaan toch berekend als zijnde de som van:
1. een ambtenaren pensioen voor mijn 35 ambtenarenjaren en
2. een zelfstandige pensioen voor mijn 5 zelfstandige jaren
Of niet?

Bedankt voor jullie antwoord(en).

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding