Overlijden naar ex-vrouw?

Bangertje
Topic Starter

Overlijden naar ex-vrouw?

#1 , 14 aug 2012 13:55

Beste

Mijn stiefvader (62) is ernstig ziek en ze kunnen geen periode kleven op hoeveel tijd hij nog heeft.

Hij heeft jaren als bediende gewerkt, maar is enkele jaren werkloos geweest en nu op pensioen.
Hij is al 14 jaar getrouwd met mijn moeder.
Momenteel heeft hij recht op een gezinspensioen.

Nu heb ik ergens vernomen dat bij zijn overlijden een gedeelte van het pensioen naar zijn ex-vrouw gaat en mijn moeder daardoor minder krijgt.

De ex-vrouw is ondertussen wel hertrouwd geweest en die partner is overleden.

Klopt dit dus dat mijn moeder geld moet afstaan aan de ex-vrouw?

Groeten

Bangertje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 14 aug 2012 19:34

Geachte,
Bangertje,

Geen reden tot angst of paniek.

Indien uw stiefvader bediende is geweest en geen statutair ambtenaar, zal de ex-echtgenote geen rechten openen op een overlevingspensioen. Het is enkel uw moeder die rechten zal openen op een overlevingspensioen zonder dat zij hiervoor ook maar enig aandeel moet afstaan aan de ex-echtgenote van haar man. Het overlevingspensioen komt overeen met het gezinspensioen omgezet naar bedrag alleenstaande, d.i. delen door 1,25.

De ex-echtgenote kan enkel rechten openen op een rustpensioen wettige scheiding voor de jaren huwelijk, zonder dat dit ook maar enige invloed heeft op het gezinspensioen aan uw stiefvader of het overlevingspensioen aan uw moeder.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”