pensioenkapitaal

pitters Hilda
Topic Starter

pensioenkapitaal

#1 , 13 apr 2013 16:00

Er wordt op het werk voor gezorgd dat er bij pensionering een pensioenkapitaal wordt uitbetaald
Welk recht op dit kapitaal heeft men, dus :
- Wat als de firma failliet gaat?
- Wat als men ontslagen wordt of ontslag neemt?
- Wat als men sterft vóór zijn pensionering?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 apr 2013 16:59

Normaal wordt dit kapitaal beheerd door een verzekeringsmaatschappij op een individuele polis van de werknemer. Zelfs bij faillisement dient dit uitbetaald. Ook bij ontslag. Het kapitaal groeit dan wel niet meer aan , want er zijn geen nieuwe stortingen. Bij overlijden wordt het op dat moment gespaarde kapitaal ook uitbetaald aan de erfgenamen , meestal aan de echtgenoot/ote.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pitters Hilda
Topic Starter

#3 , 13 apr 2013 23:22

Bedankt. Het betreft hier een feitelijk samenwonend koppel met kindje van hun beiden. De erfgenaam zal in dat geval het kindje zijn veronderstel ik.
Bijkomend vraagje: Kan men bij het op pensioen gaan vragen, de helft van dit pensioenkapitaal op een rekening bij bank X te plaatsen en de andere helft op bank Y. Of is dit altijd op 1 rekening en moet men- indien men dat wil- dat zelf daarna maar regelen.

Reclame

wanton

#4 , 14 apr 2013 11:04

Inderdaad , bij afwezigheid van een echtgenoot/ote , is het kind de begunstigde.
Op verschillende rekeningen laten stiorten : moet kunnen. De maatschappij zal u een afrekening sturen met de vraag hoe u wenst vergoed te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Pensioenen”