overlevingspensioen en werken zwaar belast ?

fiefieke
Topic Starter

overlevingspensioen en werken zwaar belast ?

#1 , 10 nov 2013 13:38

Hallo,

Ik had een vraag over het overlevingspensioen en deeltijds werken
eventjes de situatie uitleggen

Mijn mama 57j krijgt sinds enkele jaren een weduwepensioen van een 1000,- per maand
nu gaat zij nog 20 u in de week bij werken om rond te komen daar verdiend ze netto een kleine 700,-

Nu krijgt ze elk jaar een hele hoge belastingbrief van bijna 5000,-

hoe komt het dat zij zo een hoge belasting brief elk jaar ontvangt en als ze zou stoppen met dat deeltijd werk
gaat dan het weduwe pensioen omhoog ? of blijft dit het zelfde we weten ook niet waar we met die vragen terecht kunnen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 nov 2013 13:43

Dat komt omdat ze door haar pensioen + inkomsten uit deeltijds werk in hogere belastingsschijven valt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fiefieke
Topic Starter

#3 , 10 nov 2013 13:54

Dat komt omdat ze door haar pensioen + inkomsten uit deeltijds werk in hogere belastingsschijven valt.

Hallo

OK dat begrijp ik wel maar 5000,- elk jaar belastingen ?

als ik onze gezamenlijke maand lonen berekend dan hebben we samen 3500,- en wij betalen per jaar een kleine 2OOO,- per jaar !

Als het aan mij lag dan had ze allang gestopt met dat deeltijd werk maar dan rond komen met EEN 1000,- per maand
dat komt niet goed.

Reclame

roharro

#4 , 10 nov 2013 14:01

als ik onze gezamenlijke maand lonen berekend dan hebben we samen 3500,- en wij betalen per jaar een kleine 2OOO,- per jaar !

Maar dan vergelijkt u appelen met peren....jullie twee inkomens worden apart belast, bij uw moeder worden de twee inkomens samengeteld en belast als inkomen van één persoon.

Bovendien moet u rekening houden met de reeds ingehouden bedrijfsvoorheffing.
Wat is het gemiddelde tarief (percentage) dat uw moeder betaalt? Staat vermeld op haar aanslagbiljet.
Laatst gewijzigd door roharro op 10 nov 2013 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2013 14:06

Normaal betaald ieder Belg gelijke belasting op gelijk loon en gelijke gezin samenstelling.

Je moeder zal maar betalen wat normaal is, en wat moet betaald worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fiefieke
Topic Starter

#6 , 10 nov 2013 14:28

Normaal betaald ieder Belg gelijke belasting op gelijk loon en gelijke gezin samenstelling.

Je moeder zal maar betalen wat normaal is, en wat moet betaald worden.

Ja natuurlijk moet zij dat betalen maar als er een andere oplossing kan voorzien zodat ze toch kan rondkomen
en niet met hoge betastingen zit

Vind het gewoon verschrikkelijk dat deze mensen zo zwaar belast worden
ik kan niet toekomen hoor met 1000,- in de maand en zij al zeker niet

fiefieke
Topic Starter

#7 , 10 nov 2013 14:30

Maar dan vergelijkt u appelen met peren....jullie twee inkomens worden apart belast, bij uw moeder worden de twee inkomens samengeteld en belast als inkomen van één persoon.

Bovendien moet u rekening houden met de reeds ingehouden bedrijfsvoorheffing.
Wat is het gemiddelde tarief (percentage) dat uw moeder betaalt? Staat vermeld op haar aanslagbiljet.

Hallo

Ja daar kan ik me in vinden wij zijn wel getrouwd
maar zij niet zij is alleen staand en moet bij werken om rond te komen
weten jullie ook als zij zou stoppen met het werk dat haar weduwepensioen omhoog gaat of blijft dat het zelfde
dat tarief moet ik eens achter vragen...

Mathieu Rutten

#8 , 10 nov 2013 15:14

Geachte,

Zoals mijn collega's reeds opmerken, moet u het een en ander toch wel even van mekaar weten te onderscheiden.
Het bruto overlevingspensioen zal niet verhogen als zij stopt met werken en als zij 1000 euro per maand aan overlevingspensioen geniet, is bruto gelijk aan netto.

Gezien mevrouw slechts 20 uur per week werkt, zal er naar alle waarschijnlijkheid geen bedrijfsvoorheffing ingehouden zijn. Dit betekent dat u dan het pensioen (belast als pensioen) moet verhogen met het netto-belastbaar bedrag aan inkomen uit arbeid (belast als werken). Concreet betekent dit naar alle waarschijnlijkheid dat zij überhaupt nog geen belastingen betaald heeft op haar totaalinkomen. Hierop zullen dan haar belastingen berekend worden. Hou er rekening mee dat uw moeder zolang zij werkt, ook nog een eigen rustpensioen opbouwt. Haar overlevingspensioen zal zij later en ten laatste op 65 jaar kunnen cumuleren met haar eigen rustpensioen ten belope van 110% van het toe-kenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Drone

#9 , 17 dec 2013 16:34

overlevingspensioen wordt berekend op het aantal gewerkte jaren van de overleden partner. wordt heeeeel weinig belast. ook part time werken heeft een heel lage afhouding aan bron. aan t einde van het jaar komt de fod financien dan wel aan je deur kloppen :(

Terug naar “Pensioenen”