Brugpensioen en zorgwoning

djeezes
Topic Starter

Brugpensioen en zorgwoning

#1 , 10 dec 2014 16:33

Beste,

Wij hebben dit jaar een nieuwe zorgwoning gebouwd en mijn schoonvader is op 01/12/2014 komen in wonen.
In de bouwvergunning (verkregen op 03/02/2014), aangevraagd in november 2013, staat letterlijk vermeld dat aan alle voorwaarden voldaan is om een zorgwoning te bouwen. Eén van die voorwaarden is de leeftijd van de zorgbehoevende die in de zorgwoning bij komt wonen. Op het moment van de aanvraag was de leeftijd hiervoor 60 jaar. Zo staat het ook vermeld in de bouwvergunning.
Nu blijkt echter dat die leeftijdsgrens opgetrokken is naar 65 jaar.

Mijn schoonvader krijgt nu van HVW een bericht dat zijn betalingen opgeschort worden omdat zijn gezinstoestand veranderd is. Hij heeft einde november een adreswijziging doorgestuurd, meer niet.

Bij de inschrijving in het bevolkingsregister wist men blijkbaar ook niet goed wat doen. Hij is nu ingeschreven als schoonvader. Men weigerde daarom hem al in te schrijven als zorgbehoevende in een zorgwoning omdat hij nog geen 65 is. (hij is er momenteel 63)

Kan mijn schoonvader hierdoor zijn brugpensioen verliezen? Of is dit een zoveelste voorbeeld van een administratieve mallemolen die niet goed draait?

Graag wat advies hierin. Hoe moeten we hiermee omgaan?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 dec 2014 17:19

De bruggepensioneerde moet aantonen dat hij niet samenwoont met de zorgwoner. Hoe ziet de zorgwoning eruit: heeft de persoon een aparte keuken, badkamer, living, ingang, brievenbus, ... (niet alles is nodig)?

Reclame

Terug naar “Pensioenen”