Minimum uitkering pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid ( gehuwd zonder gezinslast )

L.O.D
Topic Starter

Minimum uitkering pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid ( gehuwd zonder gezinslast )

#1 , 05 okt 2015 20:27

Beste,

Mijn echtgenote heeft in totaal 30j. gewerkt, 15j. in de privésector en 15j. als statutair ambtenaar, nu na 1,5j. ziekte overweegt men om m’n vrouw op pensioen te zetten wegens lichamelijke ongeschiktheid.
We hebben een simulatie ontvangen van Pdos en volgens hen heeft m’n vrouw recht op een pensioen van 545€/maand.

Ze zou pas aanspraak kunnen maken op het gedeelte van de privésector de moment ze de wettelijke pensioenleeftijd heeft bereikt, voor haar betekend dit nog 19j. wachten en ondertussen is rekening houdend met de onkosten die haar ziekte meebrengt, 545€ zeker niet toereikend. Mocht m’n echtgenote hetzelfde zijn overkomen in de privésector dan zou ze nu een uitkering ontvangen van het ziektefonds van 930€.

Bestaat er niet zoiets van een minimumpensioen voor gehuwden zonder gezinslast ? Zou scheiden van tafel en bed een oplossing kunnen bieden ? ( Al hebben we het heel moeilijk met het idee een huwelijk van 30j. te moeten beëindigen om maandelijks ons hoofd boven water te kunnen houden ).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 okt 2015 11:56

Inderdaad, de pensioenen voor mensen die in de ambtenarij wegens medische redenen op rust gesteld worden , zijn schandalig laag. Ik vraag me af waarom die niet een bedrag krijgen vergelijkbaar met blijvende arbeidsongeschiktheid.
L.O.D., weet je al hoeveel zij zou krijgen als ze niet getrouwd was? Ik ken een situatie van een gezinshoofd : op pensioen wegens medische ongeschiktheid op 47 jaar met een maandbedrag van 728 €. Huis af te betalen, 2 schoolgaande kinderen. Oplossing : echtscheiding, direct wettelijk gaan samenwonen. Maandbedrag nu : 1430 €.
Discriminatie ten top. Brieven aan minister De Croo bleven zonder antwoord.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Pensioenen”