Weduwepensioen?

Rossi
Topic Starter

Weduwepensioen?

#1 , 18 okt 2011 14:11

Mijn zus is in april hertrouwd, nu is er een bom gevallen, haar man blijkt heel ernstig ziek te zijn ( een hersentumor ) en er wordt gefluisterd dat hij het einde van het jaar niet zal halen. Hij zit met heel veel vragen ivm het 'achter laten van zijn gezin'. Mijn zus is 47 jaar en haar man 54 jaar, hij werkt al van zijn 16de en mijn zus die nog een meisje van 18jaar ten laste heeft is op dit moment werkloos. Heeft zij recht op een weduwepensioen als haar man komt te overlijden? En hoeveel zou dit pensioen bedragen, is dit voldoende om te leven? Hopelijk kunt u ons helpen om Danny gerust te stellen en zijn vragen te beantwoorden. Met dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 18 okt 2011 14:20

Als uw partner overlijdt, dan krijgt u een overlevingspensioen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U bent minstens 1 jaar getrouwd geweest. In sommige omstandigheden is ook een kortere huwelijksduur voldoende.
U bent 45 jaar of ouder. Deze voorwaarde is niet van toepassing als u:
ambtenaar bent;
een kind ten laste hebt;
minstens 66 % arbeidsongeschikt bent.
U voldoet aan de uitbetalingsvoorwaarden.
Ambtshalve toekenning
U hoeft het overlevingspensioen niet aan te vragen als:

uw overleden partner een rustpensioen had aangevraagd maar over die aanvraag nog geen definitieve beslissing was genomen;
uw overleden partner al een werknemers- of zelfstandigenpensioen kreeg of hiervan had afgezien ten voordele van een gezinspensioen;
u zelf een werknemers- of zelfstandigenpensioen krijgt.
Het overlevingspensioen wordt dan ambtshalve toegekend.

Wel moet u de pensioenkas per brief op de hoogte brengen van het overlijden. Bij de brief voegt u een uittreksel uit de overlijdensakte.

https://www.socialsecurity.be/CMS/nl/ci ... _7_1_2.xml" onclick="window.open(this.href);return false;

Rossi
Topic Starter

#3 , 18 okt 2011 16:36

Als ik het goed begrijp kan mijn zus aanspraak maken op een overlevingspensioen. Hoe wordt het overlevingspensioen berekend? En voor hoelang wordt een overlevingspensioen toegekend?

Reclame

jojan

#4 , 18 okt 2011 16:48

Die vragen stelt u best aan de Rijksdienst voor Pensioenen.

boudewijn

#5 , 06 dec 2011 18:04

ik las dat men het weduwnaarspensioen gaat hervormen. Het zou beperkt worden in de tijd, daarna zou u van da vdab een soort dopgeld krijgen.
Is dit voor de nieuwe gevallen? Ik zit al 12 jaar in dat stelstel en zie het niet zitten om nu terug fulltime te gaan werken

jojan

#6 , 07 dec 2011 08:29

Nogmaals dat zijn vragen die u best stelt aan de Rijksdienst voor Pensioenen, maar ik vermoed dat zelf zij nog geen zicht hebben op wat nu juist de gevolgen gaan zijn van het nieuwe regeerakkoord en de daaruit vloeiende besparingen.

(ter info de VDAB betaalt geen werkloosheidsuitkeringen uit, dat is de RVA.).

Mathias1

#7 , 11 okt 2015 07:47

Stel dat ik kan aantonen dat mijn moeder haar vriend bij haar verblijft, ze seks hebben met elkaar op momenten / plaatsen waar ik er last van heb en ze vermoedelijk niet willen trouwen omdat hij met schulden zit en zij haar weduwepensioen dan waarschijnlijk dringt te verliezen.

Kan dat pensioen haar nu echt niet afgenomen worden?

(waarom; ze behandeld me slecht en als ze dat pensioen kwijt is heeft ze me financiële nodig en kan ze me niet proberen buitenpesten, kan ik respect afdwingen in plaats van mij als een stuk vuil te moeten laten behandelen.)

Mathieu Rutten

#8 , 11 okt 2015 08:41

Beste,

Eerst en vooral wil ik stellen dat u hier op het foute forum zit. Tenslotte wil ik stellen dat men het overlevingspensioen NIET verliest indien men ongehuwd gaat samenwonen. Het lijkt me aangewezen dat u dringend hulp zoekt.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”