Wanneer kan ik op pensioen?

Mi Sueno
Topic Starter

Wanneer kan ik op pensioen?

#1 , 26 okt 2015 19:09

Hallo,
Een en ander is me niet duidelijk met al die nieuwe regels. ik ben geboren juni 1960, beginnen werken in 1977, als ik goed lees zou ik pas op mijn 66 ste op pensioen kunnen gaan. in 2026. Dan zou ik welgeteld 48 jaar gewerkt hebben! Als ik vroeger op pensioen wil gaan dan wordt dit waarschijnlijk als vervroegd pensioen aanzien? En verlies ik een deel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 okt 2015 11:23

“Art.2.§1.Het rustpensioen gaat in op de eerste dag van de maand volgend op deze tijdens welke de belanghebbende het aanvraagt en ten vroegste op de eerste dag van de maand die volgt op deze waarin hij de pensioenleeftijd bereikt. De pensioenleeftijd is : 1° 65 jaar voor de pensioenen die daadwerkelijk en voor de eerste maal ingaan op uiterlijk 1 januari 2025; 2° 66 jaar voor de pensioenen die daadwerkelijk en voor de eerste maal ingaan ten vroegste op 1 februari 2025 en uiterlijk op 1 januari 2030; 3° 67 jaar voor de pensioenen die daadwerkelijk en voor de eerste maal ingaan ter vroegste op 1 februari 2030... Art.4.In afwijking van artikel 2, § 1, en onverminderd de bepalingen van paragraaf 3 van dit artikel kan het pensioen naar keuze en op verzoek van de belanghebbende vervroegd ingaan...”(23 DECEMBER 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 15, 16 en 17 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenen.).

Raadpleeg zo nodig de volledige tekst van voornoemd Koninklijk besluit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mi Sueno
Topic Starter

#3 , 28 okt 2015 16:45

Dus ik moet daadwerkelijk 48 jaar presteren om op pensioen te kunnen gaan? Dank u regering ! Mensen moeten dus bijna doodvallen voor ze van een pensioen kunnen genieten.

Hadden ze in hun akkoord geen rekening kunnen houden met werknemers die op jonge leeftijd zijn beginnen werken? Direct na het middelbaar gestart en voilà sé ik boet er voor!

Reclame

LeenW

#4 , 28 okt 2015 17:16

Er gaan altijd mensen zijn die net aan de verkeerde kant vallen. Er zijn er ook die meer recht tot klagen hebben, iemand die 5 jaar jonger is dan u met dezelfde loopbaan, gaat nog een jaar meer moeten werken.

giserke

#5 , 28 okt 2015 17:41

De regering kan daar niks aan doen. Eens moeten de brokken uit het verleden opgekuist worden.

Mi Sueno
Topic Starter

#6 , 28 okt 2015 20:50

Volgens mij heeft de regering wel die beslissing genomen he, ze hadden voor lange loopbanen een oplossing kunnen vinden. vb wie 45 gewerkt heeft zou recht kunnen hebben op pensioen, als hij dat wil. dan was er tenminste een overgangsperiode geweest.

Mathieu Rutten

#7 , 28 okt 2015 21:13

Beste,

nergens heeft de regering beslist dat u tot 65/66/67 jaar moet werken. Iedereen kan nog altijd voor deze leeftijd met pensioen gaan indien men voldoende arbeidsverleden bewijst. Indien u meedeelt wanneer u bent geboren en wanneer u bent beginnen te werken en of u ieder daaropvolgend jaar minstens 104 dagen van voltijdse tewerkstelling bewijst of 208 deeltijdse jaren, kan ik voor u een leeftijdssimulatie maken. In geval van legerdienst, gelieve ook periode te vermelden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mi Sueno
Topic Starter

#8 , 25 dec 2015 13:14

Beste heer Rutten,
Hoe kan ik je mijn loopbaan doorsturen? Ik heb via my pension een kopij gemaakt van de jaren
Alvast bedankt voor de moeite
mvg

Terug naar “Pensioenen”