overlevingspensioen in combinatie ziekte uitkering

LindaTim
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

overlevingspensioen in combinatie ziekte uitkering

#1 , 17 mar 2016 12:02

Beste,
Heb ziekte-uitkering vanaf juni 2014
Ontvang overlevings pensioen van januari 2014

Krijg van PDOS de keuze van ofwel terugvordering ontvangsten ofwel afstand doen van ziekte-uitkering
Blijkbaar heb je recht op 661,24€ gedurenden 12 maanden (dus tot van juni 2014 tot mei 2015) van PDOS.
Het verschil van ontvangst voor deze maanden plus het nog daarna ontvangen bedrag wordt teruggevorderd
Tenzij ik ervoor kies PDOS ontvangsten te blijven ontvangen (ontvang iets meer overlevingspensioen)

Hier mijn vraag , bij terugvordering van ziekte-uitkering is daar ook een 'overgangsperiode' van evt ook 12 maanden? (Vergelijkbaar met de 661,24€) Indien ja wat is hiervan het bedrag ?
Welke Vd 2 uitkeringen is het meest interessante ivm personen belasting ? ( de uitkomst van deze berekening op de belastingbrief is mij onbekend)

Hartelijk dank voor verduidelijking van mijn vraag zodat ik het voor mij beste scenario kan berekenen.

Mevr Timmerman

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 20 mar 2016 09:54

Beste,

U kan een Belgisch overlevingspensioen gedurende maximum 12 al dan niet opeenvolgende maanden cumuleren met een vervangingsinkomen uit ziekte/invaliditeit of werkloosheid. Tijdens deze periode wordt het overlevingspensioen beperkt tot het bedrag Inkomensgarantie voor Ouderen.
Indien u na de uitputting van deze 12 maanden went dat uw overlevingspensioen wordt uitbetaald, dan dient u te verzaken aan uw vervangingsinkomen. Indien u op het ogenblik van ingang van uw onverminderd overlevingspensioen als plus 66% werd erkend, dan blijft dit statuut fiscaal voor de rest van uw leven. Na uitputting van de 12 maanden is het geen kwestie van en/of maar van of/of.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder all voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”