pensioen enz

pukje
Topic Starter

pensioen enz

#1 , 10 feb 2016 18:31

Kan mij iemand informeren ?

het volgende
Ben Nederlander woon in België
10 jaar woon ik in België en werk in Nederland
sinds 6 maanden ben ik ziek en mag voorlopig voor 25% werken wat ik
van thuis uit (Belgie) doe met toestemming Nederlandse werkgever.

Heb een arbeidsverleden van 46 jaar.

Heb ik recht op grensarbeiders pensioen ?

Over de tijd dat ik in België werkzaam ben voor Nederlandse werkgever moet ik daar of werkgever belasting en
verzekeringen betalen in België ?

Ben ik nu in België verzekerd voor sociale zekerheid ?

Als ik onverwacht werkloos wordt heb ik dan recht op Belgisch dop geld nu ik vermoedelijk door
arbeids verleden met pensioen ben naar Belgische regels terwijl ik pas over 3 jaar
vanuit Nederland pensioen (aow) krijg.

Ik zie door bomen even het bos niet kan mij iemand informeren hoe het zit ?

pukje
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 20 mar 2016 10:54

Beste,

Wie invalide wordt na 01.05.2010 en in meerdere landen gewerkt heeft, ontvangt een uitkering uit meerdere landen. Indien het woonland hierbij betrokken is, bouwt men over deze periode een pensioen op in het woonland. Risicolanden zijn opbouwlanden geworden.
Indien men een uitkering geniet uit het buitenland en werkt in het woonland, bouwt men een pensioen op in het woonland, gezien werken boven uitkering gaat. Indien men én in Nederland werkt en in het woonland, bouwt men in het woonland een pensioen op, indien de tewerkstelling in het woonland minstens 25% bedraagt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Terug naar “Pensioenen”