Ik ben een statutair ambtenaar van 56 jaar. Momenteel ben ik met volledige loopbaanonderbreking en ik wens nadien ontslag te nemen.
Indien ik in 2016 ontslag zou nemen, dan geniet ik op mijn 65ste van een zogenaamd uitgesteld pensioen. De referentiewedde die voor de berekening van mijn pensioen gebruikt zal worden is blijkbaar gebaseerd op de weddeschaal die van kracht is tijdens de maand na mijn ambtsneerlegging (en daarvan het gemiddelde van laatste 5 jaar).
Maar kijkt men dan naar de weddeschaal zoals die effectief was in 2016? Of naar die weddeschaal verhoogt met alle aanpassingen aan de index tot aan mijn pensionering?
Met andere woorden, zal de referentiewedde rekening houden met de indexeringen van de lonen tussen mijn ontslag en mijn pensionering? Indien dit niet zo is, dan zou ik bij een galopperende inflatie voor een onaangename verassing kunnen komen te staan...
Bijkomend vraagje: aangezien de loopbaanonderbreking volgens het statuut onder "dienstactiviteit" valt (alhoewel voor mij ze niet meer meetelt voor de loopbaanvoorwaarde, noch voor de berekening van het pensioen), veronderstel ik dat de periode van loopbaanonderbreking geen gevolgen heeft voor het berekenen van de referentiewedde? M.a.w, omvat "het gemiddelde van de laatste 5 jaar" ook de jaren waarin ik met loopbaanonderbreking was?
Bijkomend vraagje 2: en indien ik na de loopbaanonderbreking nog 2 jaar 'verlof wegens persoonlijke aangelegenheden' zou nemen (= non-activiteit); welke gevolgen heeft dit voor "het gemiddelde van de laatste 5 jaar"?
Bedankt voor alle antwoorden.