Cumulatie Frans pensioen met inkomsten uit arbeid in België

olimpia
Topic Starter

Cumulatie Frans pensioen met inkomsten uit arbeid in België

#1 , 06 jun 2016 21:29

Mijnheer Rutten,
Ik heb een gemengde pensioen loopbaan als werknemer (diensten 1/60) en als onderwijzend personeel (diensten 1/55) waarbij de eenheid van loopbaan overschreden is (14040 voltijdse dagen)
Daar bovenop heb ik als werknemer in Frankrijk een loopbaan als arbeider van 6 kwartalen, waarvan de diensten werden gepresteerd voor de leeftijd van 20 jaar, bijgevolg heb ik een uitzonderlijk lange loopbaan die bepaalde rechten oplevert omtrent een vervroegd pensioen in Frankrijk.
De leeftijdklasse van 1955 heeft in Frankrijk een volledige loopbaan na 166 kwartalen (41,50 jaar) verzekering.
Op 01 december 2015 voldeed ik aan alle voorwaarden om een volledig pensioen te ontvangen, doch ik ben actief in dienst gebleven in het onderwijs van de Vlaamse gemeenschap.
Ik heb de leeftijd van 60 jaar bereikt in november 2015 en dus voor 01 december 2015 en mijn buitenlands pensioen aangevraagd.

Mijn vraag naar het forum toe :
1. Indien ik actief blijf in het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, kan ik mijn rechten doen gelden vanaf
de leeftijd van 60 jaar op het Frans pensioen, zonder mijn rechten van een verdere pensioenopbouw in het
onderwijs van de Vlaamse gemeenschap te verliezen, m.a.w. kan een Frans pensioen worden
gecumuleerd met een volledige betrekking in België en waarbij er verder aan een voordelige
pensioenopbouw wordt gedaan (door actief te blijven) en geen enkel Belgische pensioen na de leeftijd van
60 jaar wordt uitbetaald?
2. Kan ik van de onderstaande Belgische reglementering genieten ?
Op de ministerraad van 7 november 2014 werd beslist dat grensarbeiders die al 60 jaar waren voor
1.12.2014 en aan de voorwaarden inzake loopbaan voldeden ook na 1.01.2015 onder de oude voorwaarden
hun grensarbeiderspensioen zouden kunnen opnemen.
Op de ministerraad van 27 november 2014 is deze regeling met één jaar uitgebreid, m.a.w. wie voor
1.12.2015 de leeftijd van 60 jaar bereikt heeft en een voldoende lange loopbaan heeft kan zijn
grensarbeiderspensioen nog laten ingaan, ook op vervroegde datum, maar uiteraard nooit eerder dan de
leeftijd van 60 jaar.
Er geldt enkel een overgangsregeling voor diegenen die voor 1.12.2015 aan de voorwaarden voldoen om
het pensioen vervroegd te kunnen laten ingaan. Men moet dus voor 1.12.2015 minstens de leeftijd van 60
jaar hebben bereikt en een loopbaan hebben die voldoende lang is.
3. Kan ik op basis van een volledige loopbaan in België volgens de internationale overeenkomsten inzake
pensioenen op de leeftijd van 60 jaar mijn Frans pensioen in België bekomen op basis van een lange
loopbaan voor de leeftijd van 20 jaar met minstens vijf kwartalen verzekering en volgens de voorwaarden
van kracht voor 1 december 2015?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2016 21:47

In afwachting van een meer deskundig antwoord kan ik u wel zeggen dat u nooit meer pensioenrechten kan krijgen dan degene die bereikt zijn bij volledige loopbaan. Als de waarde van uw loopbaanbreuk groter is dan 1 wordt die teruggebracht op één.

Indien u rechten hebt op een buitenlands pensioen bent u verplicht dat pensioen op te nemen en dat wordt dan nog aangevuld door een B pensioen tot een volledige loopbaan bereikt is. De rechten daarbovenop die u zou opbouwen door zeer lang te werken worden geschrapt.
Wat het Belgische deel van dit pensioen betreft wordt wel geschrapt in het minst voordelige stelsel en de minst voordelige jaren (bv. in het bediendenpensioen indien u ook recht hebt op een ambtenarenpensioen).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Pensioenen”