Werkweek 2 dagen, recht op pensioen ?

dekust
Topic Starter

Werkweek 2 dagen, recht op pensioen ?

#1 , 09 jun 2016 14:42

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik tewerkgesteld met een contract van 2 dagen in de week ( gemiddeld 52 uur/maand)
Ik doe dit nu sinds anderhalf jaar.
Voordien was ik bij andere jobs voltijds ingeschreven en ben ook 10 jaar zelfstandig geweest.
Mijn vraag is nu :
Bouw ik nu ook nog pensioen op met deze 2-dagenweek ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 09 jul 2016 18:40

Beste,

In eerste instantie moet je nagaan of je verworven rechten hebt. Ik denk hier bv. aan het feit dat je na ontslagen te zijn uit een voltijdse betrekking een deeltijdse betrekking hebt aanvaard om aan de werkloosheid te ontsnappen. Mocht dit niet het geval zijn, bouw je sowieso een pensioen op, hoe gering deze tewerkstelling ook is. Wel is het zo dat tewerkstelling enkel aanleiding geeft tot 1/45 dat meetelt voor de bepaling van de loopbaanvoorwaarde om voor de wettelijke pensioenleeftijd rechten te openen, indien het om minstens 104 dagen voltijds als werknemer gaat, of gelijkgesteld, komt overeen met gemiddeld 13 uur per week gespreid over een volledig jaar, of 2 kwartalen als zelfstandige waarvoor bijdragen werden betaald met recht op pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”