#10 , 20 aug 2016 18:13
Beste,
Zoals één van de leden reeds stelde, zwart werk is sowieso verboden. Daar bestaat geen enkel twijfel over. Het is echter pas zwart als er geen belastingen en desgevallend sociale zekerheid over betaald wordt.
Toch zou je je twee belangrijke vragen moeten stellen, ben ik wel heel zeker van mijn zaak of doe ik het enkel uit jaloezie of wraakactie.
Zowel rustgepensioneerde werknemers, zelfstandigen alsook ambtenaren mogen bijverdienen en behouden hun recht op de uitbetaling van pensioen zolang ze binnen de grenzen van de toegelaten arbeid blijven. Ook personen die in het genot zijn van een overlevingspensioen mogen tot bepaalde grenzen bijklussen. Een aangifte is zelfs niet meer nodig.
Was dit niet in het kader van een klusjesdienst of vrijwilliger binnen het toegelaten stelsel van de fiscaliteit?
Voor ambtenaren is er zelfs geen SWT mogelijk.
Denk dus tweemaal na voor je iemand gaat beschuldigen. Want dat is het, je beschuldigt deze persoon van fraude, maar denk er aan ook de persoon die betaald heeft, pleegt fraude. Of het hierom actieve of passieve fraude gaat, doet niet ter zake. Fraude moet inderdaad aan de kaak gesteld worden.
Tenslotte, mocht blijken dat je de desbetreffende ambtenaar ten onrechte hebt beschuldigd, dan kan je zelf beschuldigd worden van smaad en eerroof en terecht.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Thieu Rutten
pensioendeskundige.