Overlevingspensioen in het buitenland

jempi71
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen in het buitenland

#1 , 22 aug 2019 04:34

Best forum gebruikers,

Ik ben reeds een aantal jaren gepensioneerd en heb de Belgische nationaliteit, mijn vrouw heeft de Thaise, daar zij echter tot aan mijn pensioen in België gewoond heeft beschikt zij ook over een rijksregister nummer. Nu mijn vraag is de volgende als ik kom te overlijden heeft zij dan recht op een overlevingspensioen en moet zij indien ze aan al de voorwaarden voldoet jaarlijks terugkeren naar België om te bewijzen dat ze nog in leven is of krijgt ze net als ik nu een levensbewijs toegestuurd dat ze moet laten invullen en terug moet sturen? Het is me niet echt duidelijk op de site van de pensioendienst. Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC

#2 , 22 aug 2019 08:09

Beste

Indien uw echtgenote, na uw overlijden voldoet aan de voorwaarden (bvb. naar leeftijd, betaalbaarheid, duur van het huwelijk, ...) verkrijgt zij recht op een overlevingspensioen, ook al woont ze in Thailand.

Om recht te hebben op een overlevingspensioen moet u in principe minstens 1 jaar wettelijk gehuwd zijn. Op deze regel bestaat een aantal afwijkingen.

Bij een eventueel overlijden dit jaar, moet uw echtgenote 47 jaar om recht te verkrijgen op een overlevingspensioen. Bij een overlijden in 2020 wordt deze leeftijd met 6 maanden verhoogd. Ook de volgende jaren komt er steeds 6 maanden bij, zodat bij een eventueel overlijden in 2025 uw echtgenote op dat ogenblik al minstens 50 jaar moet zijn om een overlevingspensioen te kunnen verkrijgen.

Net zoals u zal zij de nodige levensbewijzen ontvangen. Zij moet zich hiervoor niet naar België begeven.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

ChristophePaus

#3 , 23 aug 2019 08:16

Als ik de regelgeving goed begrepen heb, maak ik hieruit op dat in 2031 mijn (eveneens Thaise) echtgenote minimaal 53 jaar moet zijn om recht te bebben op een overlevingspensioen?
In feite is haar leeftijd dan reeds 65 j.. De vraag die ik mij stel is de volgende: is er een (in de huidige regelgeving) een bovengrens aan de leeftijdsvereiste van de overlevende echtgenote?

Reclame

ChristophePaus

#4 , 24 aug 2019 08:23

Ik heb mij blijkbaar ietwat onduidelijk uitgedrukt met het vermelden van een bovengrens!?
Wat ik bedoelde, is indien de rechthebbende echtgenote eenmaal een bepaalde leeftijd bereikt heeft (bvb 67 jaar), het jaarlijks toevoegen van 6 maand dan ook stopt?

Terug naar “Pensioenen”