pensioen en werkende echtgenote

peterstahl2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

pensioen en werkende echtgenote

#1 , 07 aug 2020 21:21

Op 1 september aanstaande ga ik op pensioen, zijnde een gezinspensioen van 2157 Euro bruto. Mijn echtgenote werkt nog 12 uur per week met dienstenchecks en houd zich aan de beperkingen van inkomsten zoals bepaald door de pensioendienst.
Als ik het goed heb, zou zij bij een werkloosheid -zoals onlangs enkele dagen door corona- dus deze vergoeding dienen te weigeren? Ook indien zij bijvoorbeeld ziek zou worden zou zij de vergoedingen van het ziekenfonds moeten weigeren?
We moeten alle onvoorziene onkosten dus maar zien te opvangen via mijn pensioen. Ik zou ook wel willen weten hoeveel mijn netto pensioen zou zijn, want daar heb ik het raden naar. Ik ben 63 en heb 43 gewerkte jaren als arbeider.
Graag Uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peterstahl2
Topic Starter

#2 , 08 aug 2020 11:40

Hartelijk dank voor Uw advies!
Eindelijk heb ik een inzicht in wat ik mag verwachten als netto pensioen. Alle kinderen zijn al lang het huis uit en we hebben geen handicap of andere dingen die zouden kunnen meetellen voor de berekening van het pensioen.
Mijn vrouw werkt inderdaad maar 12 u per week. Zij mocht een bepaalde barema niet overschrijden omdat ik nu enkele jaren werkloos ben en zij niet meer mocht verdienen, daar zij dan als gezinshoofd werd beschouwd en mijn werkloosheid zou terugvallen als een alleenstaande. We zullen de pensioen barema's in het oog houden en zien of zij later meer mag verdienen.
Dus samen gevat , als ik het wel heb, blijft voor het ziekenfonds alles bij het oude (ongeveer), maar mag zij geen werkloosheid of ziekte vergoeding aanvaarden.
Indien ik mij vergis, laat het me weten aub.

johangel

#3 , 08 aug 2020 22:50

volgens de tabel die ik heb :voorheffing: 357,37

Reclame

Thomas Morus

#4 , 09 aug 2020 22:16

Op een pensioen van minder dan 2000 EUR bruto betaalt mijn moeder meer dan 200 EUR bedrijfsvoorheffing.
Er is slechts dat ene pensioen uit het werknemerstelsel.
54 EUR kan dus niet voor een pensioen van bruto meer dan 2000 EUR.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus

#6 , 09 aug 2020 22:22

Terwijl 54 EUR te laag is lijkt het bedrag dat u hebt berekend dan weer aan de hoge kant,
want pensioenen genieten van een fiscaal voordeel (tenzij men ook andere inkomsten heeft dan verliest men dat voordeel pro rata).
http://www.kluwereasyweb.be/documents/l ... ml?lang=fr

johangel

#7 , 09 aug 2020 22:30

ben verkeerd, is de tabel voor alleenstaanden (2070,00 362,37 528,68 357,37) laatste kolom is pensioenafhouding).
Maar dan nog is 54 euro te weinig als bedrijfsvoorheffing hé.
johan

Thomas Morus

#8 , 09 aug 2020 22:50

Als de huwelijksquotiënt van toepassing is dan klopt het wel.
Maar toekenning van een gezinspensioen bepaalt niet automatisch of de
huwelijksquotiënt al of niet wordt toegepast.

Felix VC

#9 , 10 aug 2020 14:03

Bevestiging cijfers Marcus Aurelius.

Op een bruto GEZINSPENSIOEN van € 2.157 per maand, moet € 76,57 aan ZIV-inhouding worden doorgevoerd. Het grensbedrag ligt op € 1.849,97 bruto per maand.

Op dit bedrag wordt geen solidariteitsbijdrage ingehouden. Het grensbedrag is € 3.059,47 bruto per maand.

De bedrijfsvoorheffing wordt op het belastbaar pensioenbedrag berekend, niet op het bruto.
Het belastbaar pensioenbedrag bekom je door het brutobedrag te verminderen met de ZIV-inhouding en met de solidariteitsbijdrage.
Het belastbaar pensioenbedrag is hierdoor (2.157 - 76,57 =) € 2.080,43.

Volgens de officiële tabellen wordt er op een belastbaar gezinspensioen van € 2.080,43 per maand een bedrag van € 54,46 aan bedrijfsvoorheffing ingehouden.
Netto wordt er maandelijks € 2.025,97 uitbetaald.

Indien er een groepsverzekering of extra-legaal pensioen wordt uitbetaald, kan dit leiden tot een inhouding solidariteitsbijdrage. Het bedrag van de ZIV-inhouding blijft behouden omdat al het maximumpercentage van 3,55 % wordt ingehouden.
De hogere solidariteitsbijdrage heeft een kleiner belastbaar bedrag tot gevolg, waardoor er dan weer iets minder bedrijfsvoorheffing zal worden ingehouden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”