datum vervroegd pensioen

Mathieu Rutten

Re: datum vervroegd pensioen

#16 , 08 dec 2015 07:01

Beste,

Mevrouw kan met pensioen op 60 jaar. Indien mevrouw werkloos wordt in een voltijdse betrekking en dan een deeltijdse job aanvaardt om aan de werkloosheid te ontsnappen en het statuut verworven rechten heeft, telt deze tewerkstelling als voltijds.

Trouwens de vraag gaat over een rustpensioen en niet over SWT. Inderdaad bij SWT tellen enkel de periodes buiten werkloosheid.

Om als loopbaanjaar te tellen in de berekening van de beroepsloopbaanvoorwaarde rustpensioen moet je 104 dagen bewijzen in een jaar. Dit komt overeen met een voltijdse tewerkstelling van 01.01 tot 01.05 of van 01.09. tot 31.12 of een jaar van gemiddeld 13 uur per week.
Een jaar halftijds werken geldt dan ook als 1 loopbaanjaar.

Kijk dus naar de regel van de loopbaanjaren en niet zozeer naar de melding één of maximum 2 jaar langer.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 08 dec 2015 07:16

Trouwens de vraag gaat over een rustpensioen en niet over SWT. Inderdaad bij SWT tellen enkel de periodes buiten werkloosheid.
ter info: bij SWT kunnen ook periodes binnen werkloosheid meetellen. Afhankelijk van het stelsel en het soort werkloosheid kan dit zelfs tot 13 (kalender)jaren meegeteld worden.

Meer info, zie: https://diensten.rva.be/apps/docmgt/doc ... terms=true pagina 17)

(eventueel eerst in te loggen op http://diensten.rva.be )

johangel

#18 , 08 dec 2015 07:31

Snap niets meer van die overgangsmaatregelen!!
En deze dan:
geboren op 28/12/1957
voltijds beginnen werken in 1976 (startjaar 150 dagen gewerkt)
wanneer ten vroegste pensioen?
Johan

Reclame

JPV

#19 , 08 dec 2015 09:07

Johangel, dit is een goed overzicht, want het is inderdaad redelijk ingewikkeld:
http://www.onprvp.fgov.be/nl/profes/ben ... fault.aspx

Je moet bij elke persoon rekenen, ten vroegste vanaf 60 jaar, aan hoeveel gewerkte jaren iemand komt.

In dit geval:
2017: 60 jaar en 42 gewerkte jaren
2018: 61 jaar en 43 gewerkte jaren

In het tabelletje in de link kan je zien dat hij dan in 2018 aan de voorwaarden van een lange loopbaan voldoet.

Daarnaast moet je kijken wanneer die persoon in het oude stelsel op pensioen kon. Dat kan je po die pagina niet echt duidelijk terugvinden, maar het is aan 60 jaar (>35 jaar gewerkt op dat moment).

Dit moet je toetsen aan de volgende regel: Van wie geboren is voor 1962 wordt het aantal bijkomend te werken jaren beperkt. Wie geboren is voor 1958 dient maximum 1 jaar langer te werken; dat wordt 2 jaar voor wie geboren is in 1958 of 1959; en 3 jaar voor wie geboren is in 1960 of 1961.

Hij kan dus maximum 1 jaar langer werken, dus maximum tot 60 jaar + 1 jaar = 61 jaar.

Van de 2 in het vet gezette datums moet je nu de laagste datum kiezen. Dat is de vroegste pensioendatum. Hier zijn toevallig die 2 data gelijk, maar mocht het bvb 61 en 62 jaar zijn, dan zou het 61 jaar worden.

Mathieu Rutten

#20 , 09 dec 2015 05:41

Collega,

SWT hoort niet tot mijn bevoegdheid. Ik heb enkel globaal willen weergeven dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen opbouw loopbaanvoorwaarde bij een rustpensioen en opbouw loopbaanvoorwaarde bij een SWT. Ik heb enkel willen duiden dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen een SWT en een rustpensioen, een probleem waar ik dagdagelijks als pensioenambtenaar mee geconfronteerd word. Ik wou het heel kort stellen zonder in detail te treden.
Mijn excuses mocht het verwarrend zijn over gekomen. De door u aangehaalde tabel gebruik ik zelf ook regelmatig als geheugensteuntje en is dan ook aan te bevelen. Voor wat SWT betreft verwijs ik mijn cliënten steeds naar instanties die hiervoor bevoegd zijn. Mijn overvolle agenda laat anders werken immers niet toe.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mathieu Rutten

#21 , 09 dec 2015 05:53

Beste,

De vroegste pensioendatum: 01.05.2018, indien mevrouw in 2018 voltijds werkt of gelijkgesteld.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

jefke007

#22 , 09 dec 2015 21:58

Een zeer leerzame draad, zeker voor mensen die rond dat geboortejaar (1958 ) zijn.
Denk wel dat zo een vervroegd pensioen op 60 jaar wel veel minder gaat zijn dan op 65 jaar.

Vroeger kon men dat bijna zonder verlies van pensioenrechten compenseren via swt,, maar dat begint er in een versneld tempo uit te gaan te gaan.

Zou het verschil gemiddeld groter dan 13% zijn bij pensioen op 60 ipv 65 ? ( 45/40 )= 13 % ; Dan valt het min of meer nogal mee.

Denk dat het tijdskrediet eindeloopbaan 50% vanaf 60 jaar meer en meer zal gaan in trek komen, en dan blijft de arbeid mogelijk min of meer nog draagbaar op die leeftijd.

Terug naar “Pensioenen”