pensioen van ex-man?

Swatje
Topic Starter

pensioen van ex-man?

#1 , 03 mei 2011 20:17

Goeden avond beste mensen,
ik wil mijn buur een plezier doen met wat info nl :
Zijn schoonzus is momenteel 61 jaar en gaat dus binnen 4 jaar (op 65j) met pensioen.
Zij heeft 37 jaar gehuwd geweest en is sindsdien alleenstaande.
Zij heeft die hele tijd (tijdens hun huwelijk) halftijds gewerkt.
Zij is nu 1 jaar op invaliditeit na 1 jaar ziekte - dus 2 jaar totaal.
Zij heeft via de mutualiteit laten berekenen wat zij aan pensioen zou krijgen op haar 65ste,
dat zou om en rond de 400 euro per maand zijn ?
Heeft zij rechten op een gedeelte van het pensioen van haar ex ??
of moet zij het stellen met die +/- 400 euro/maand ?
(zij is een beetje angstig omdat ze (niet officieel) vernomen heeft dat die dit jaar nog zou huwen.)
Ik wil jullie nu al danken.
Vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mei 2011 20:26

Hangt af van het pensioenstelsel waaronder de ex valt.

Indien hij onder het werknemerspensioenstelsel valt dan heeft de gescheiden dame recht op een eigen pensioen voor de jaren dat ze gehuwd was.
Dat is dus werkelijk een eigen pensioen, er wordt niets afgenomen van het pensioen van de ex. In dat geval zou haar totaal eigen pensioen een mix zijn van de rechten die ze heeft via haar ex, vermeerderd (binnen bepaalde limieten weliswaar) met de pensioenrechten op grond van haar eigen beroepswerkzaamheden.

Is de ex daarentegen ambtenaar dan heeft ze geen enkel pensioenrecht via haar ex. Dus enkel haar eigen pensioen.

Dit zijn de grote lijnen. Van de kleine details ben ik niet voldoende op de hoogte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Swatje
Topic Starter

#3 , 03 mei 2011 21:03

Roharro, bedankt voor je snelle info !
De ex heeft altijd bij Opel gewerkt.
Aangezien ik daar niets van snap wil ik toch even vragen of zij het dan moet stellen met haar +/- 400 euro per maand vanaf haar 65ste ?
Of komt daar nog bij ? (een beetje of ???)
Veel dank al
groetjes

Reclame

Terug naar “Pensioenen”