op 30 àf 35

ivanka
Topic Starter

op 30 àf 35

#1 , 31 aug 2011 15:07

een kennis van mijn moeder beweerd dat zij na "3o jaar werken op pensioen kan omdat ze geboren is in het jaar 1953 en dus nog in het " oude systeem" zou vallen zij heeft 7 jaar full time en 23 jaar part time gewerkt, ik denk dat zij zich vergist.

vraag 2 mijn ouders krijgen binnen enkele jaren pensioen moeder 620 euro en vader 1553 euro beide bruto , hoeveel gaan zijn daar maandelijks netto van overhouden.

met dank bij voorbaat.
ivanka

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 31 aug 2011 17:05

Geachte,

Mevrouw kan ten vroegste vanaf 60 jaar rechten openen op een rustpensioen ten laste van België, indien zij een arbeidsverleden van minstens 35 jaar bewijst. Bewijst zij geen 35 jaar arbeidsverleden dat komt zij pas vanaf 65 jaar in aanmerking voor een rustpensioen of eerder, indien zij eerder een loopbaan van minstens 35 jaar bewijst.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

ivanka
Topic Starter

#3 , 31 aug 2011 23:54

bedankt heer Rutten ik zal haar de informatie doorgeven . Is er ook een antwoord op mijn tweede vraag ik heb geprobeerd om het voor hen te berekenen maar dit is blijkbaar niet mijn sterkste kant.
mvg
ivanka

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 01 sep 2011 07:04

Geachte,

Ik heb bewust niet geantwoord op uw tweede vraag omdat u spreekt van in de toekomst, over enkele jaren. Ik vermoed dan ook dat u zich baseert op de pensioenraming die uw ouders ontvangen hebben. Het bedrag staat dan ook nog niet vast, het gaat tenslotte om een raming en niet om een beslissing.
Mijn antwoord zal dan ook genuanceerd zijn.
Indien uw ouders het vermelde inkomen uit pensioen nu zouden genieten, niet als invalide werden erkend en dit bedrag ten laste van België zouden genieten in het stelsel private sector:

uw moeder:
bruto = netto, gezien geen inhoudingen

uw vader:
1553 euro bruto
ziv: - 55,13 eruo
voorheffing: - 194,31
netto: 1303,56 euro.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

ivanka
Topic Starter

#5 , 01 sep 2011 14:13

nogmaanls dank voor de informatie ze zijn hier mee tevreden en begrijpen dat het exacte bedrag pas zal bekend zijn op de dag dat zij dit pensioen werkelijk ontvangen maar het geeft hen toch al een zekere richtlijn zodat ze niet in volledige onzekerheid verkeren .

mvg
ivanka

Terug naar “Pensioenen”