Overlevingspensioen, wat als wij trouwen?

Dwinnie_vm
Topic Starter

Overlevingspensioen, wat als wij trouwen?

#1 , 03 okt 2011 14:14

Hallo,

Sinds 1 jaar ben ik samen met mijn nieuwe vriend, hij heeft een aantal jaren geleden een auto-ongeval gehad opweg naar huis van het Leger.

Hij trekt dus een wettelijk pensioen en een aanvullende vergoeding van het leger uit.

Nu gaan wij wettelijk samen wonen, hiermee is geen probleem. Maar blijkbaar wordt het een probleem als wij zouden huwen dat hij de aanvullende vergoeding zou verliezen.

Kan dit zomaar??

Kan er mij iemand helpen aub??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 okt 2011 15:11

een vraagje om mathieu rutten te helpen:

het is wel degelijk je nieuwe vriend die een auto-ongeval heeft gehad op weg naar huis van het Leger en daardoor vervroegd op pensioen is gesteld?

(het zou ook kunnen zijn dat een stuk van je tekst ontbreekt en je bedoelt dat de ex-echtgenote van je nieuwe vriend overleden is na een auto-ongeval).

Dwinnie_vm
Topic Starter

#3 , 03 okt 2011 15:13

Neen het is wel degelijk mijn nieuwe vriend die zelf een ongeluk heeft gehad, zo een 4 jaar geleden. Dus toen kende ik hem nog niet.
Hij is voor 85% gehandicapt.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 03 okt 2011 19:53

Geachte,

Het is zeer moeilijk om hier zo maar in één twee drie een antwoord op te geven.

Eerst en vooral moeten enkele begrippen uitgeklaard worden.
Gezien het hier om een arbeidsongeval gaat, wordt er een arbeidsongevallenrente uitgekeerd. Gezien het hier om een rustpensioen gaat wegens ongeschiktheid en niet wegens leeftijd, hangt het er allemaal vanaf welk bedrag nominaal pensioen en welk eventueel bedrag aanvulling tot het gewaarborgd minimum werd toegekend.

Verder is een overlevingpensioen ingevolge samenwoning niet mogelijk in de huidige stand van de wetgeving.

Voor rustpensioenen wegens lichamelijke ongeschiktheid bedraagt het gewaarborgd minimumpensioenbedrag aan huidige index en op basis van een voltijds ambt:
voor een alleenstaande gepensioneerde minimum 1.236,93 euro per maand en maximum 1.739,12 euro per maand.

Voor een gehuwde gepensioneerde is het gewaarborgd minimum bepaald op minimum 1.546,13 euro per maand en maximum, 2.173,88 euro per maand.

Renten wegens arbeidsongeval en soortgelijke voordelen die een schade vergoeden, worden slechts voor de helft afgetrokken.

De inkomsten van de echtgenoot worden ook gedeeltelijk van het supplement afgetrokken.

Aan elke gehuwde gepensioneerde wordt echter een basisminimumbedrag gewaarborgd, dit komt overeen met 695,65 euro per maand voor een voltijds ambt.

Het lijkt me in deze verstandig om de vraag concreet te stellen aan de PDOS, zodat u hierover meer zekerheid en duidelijkheid heeft.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Dwinnie_vm
Topic Starter

#5 , 04 okt 2011 10:55

Hallo,

Bedankt voor deze informatie!

Ik weet dat hij in totaal een 1224 euro heeft, een 200 euro pensioen en de rest is aanvullend van het leger uit.
Ik ga dit zeker allemaal nog eens goed bevragen bij de PDOS.

Zou dit enorm spijtig vinden dat als iemand een arbeidsongeval heeft en verlamd is aan de linkerkant dat die persoon geen kans meer krijgt in zijn leven om verder te zetten. Hij is 24, zijn droom was na zijn ongeval om nog te kunnen trouwen met iemand en kinderen te hebben, ik hoop echt dat dit gaat kunnen.

Alvast bedankt voor alles!

Groetjes

Terug naar “Pensioenen”