pensioen en ziekteverzekering

meesje
Topic Starter

pensioen en ziekteverzekering

#1 , 11 nov 2011 23:52

Binnen een jaar zal ik een Belgisch werknemerspensioen krijgen. Zeer bescheiden: ongeveer 80 EUR per maand.
Ik heb dan ook slechts 6 pensioenjaren opgebouwd. Ik weet dat indien de pensioenloopbaan minder dan 1/3 beloopt van een volledige (45 jaar), dat men dan voor de ziekteverzekering nog een aparte persoonlijke bijdrage moet betalen (dus boven het gewone "lidgeld" dat iedereen betaalt).
Kan iemand mij meedelen op hoeveel extra bijdrage ik zou moeten rekenen?
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 12 nov 2011 07:43

Beste,
Vooraleer een antwoord te kunnen geven op je vraag, zou ik eerst meer duidelijkheid willen hebben. Het is immers lang niet zeker dat je überhaupt een bijpremie moet betalen.
- woon je in België?
- heb je buiten deze 6 pensioenjaren in België, ook nog andere jaren, hetzij gewerkte, hetzij gelijkgestelde jaren, hetzij afgeleide jaren?
- kan je als persoon ten laste bij iemand ingeschreven worden die zelf ook verplicht ziekenfondsverzekerd is in België? Met andere woorde woon je samen met iemand die verplicht ziekenfondsverzekerd is in België?
- heb je nog een andere inkomen buiten dit pensioen?

Dit zou mij of een ander forumgebruiker/beheerder, moeten toelaten om een volledig antwoord op je vraag te kunnen geven.

Uiteraard zou uw ziekenfonds deze vraag in eerste instantie moeten kunnen beantwoorden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

meesje
Topic Starter

#3 , 12 nov 2011 13:08

- woon je in België?
- heb je buiten deze 6 pensioenjaren in België, ook nog andere jaren, hetzij gewerkte, hetzij gelijkgestelde jaren, hetzij afgeleide jaren?
- kan je als persoon ten laste bij iemand ingeschreven worden die zelf ook verplicht ziekenfondsverzekerd is in België? Met andere woorde woon je samen met iemand die verplicht ziekenfondsverzekerd is in België?
- heb je nog een andere inkomen buiten dit pensioen?
Ik woon inderdaad in België, samen met mijn echtgenoot. Ik heb enkel deze 6 pensioenjaren (na afstuderen gewerkt van mijn 22 jaar tot mijn 28 jaar/daarna nooit meer gewerkt, ook nooit een vervangingsinkomen genoten). Ik heb momenteel dus geen enkel beroepsinkomen of vervangingsinkomen. Het rustpensioen zal -volgend jaar- vanaf mijn 65 jaar mijn enig (persoonlijk) inkomen zijn (naast inkomsten uit beleggingen, waaronder onroerende).

Sedert mijn 28 jaar ben ik voor ziekte verzekerd via de verzekering van mijn echtgenoot.

Mijn echtgenoot heeft evenwel geen sociale rechten opgebouwd in België aangezien hij tot zijn pensioen werkzaam was bij een internationale instelling. Zijn pensioen wordt door die instelling uitbetaald en hij blijft ook levenslang gedekt door de ziekteverzekering van die instelling.

Bijgevolg zijn noch ikzelf, noch mijn echtgenoot bij een Belgische Ziekenkas aangesloten (hebben bijv. ook geen SIS kaart). Al die jaren ben ik verzekerd via zijn ziekteverzekering, aangezien ik zelf geen beroepsbezigheid had. Vanaf de ingang van mijn pensioen kan ik volgens het reglement van die verzekering niet meer als ten laste van mijn echtgenoot verzekerd worden, behoudens bewijs te leveren van:

- ofwel, onmogelijkheid mij onder de Belgische soc. zekerheid te verzekeren;
- ofwel, dat verzekering in het Belgisch stelsel enkel mogelijk is tegen een kostprijs gelijk of hoger dan 20 percent van het pensioen waarop ik recht zal hebben (pensioen zal slechts ongeveer 80 EUR p.m. bedragen).

Daarom zoek ik nu uit of:
(1) de B wetgeving me uitsluit en verplicht de bestaande verzekering via mijn echtgenoot verder te gebruiken (referentie wetsartikel?);
(2) indien wel zelfstandig verzekerbaar in Belgische ziekteverzekering tegen welke kost (te betalen bijdrage?).

Probleem is dat ik bij geen Belgische Ziekenkas ben. Twee telefonisch gecontacteerde ziekenkassen gaven me slechts onder voorbehoud antwoord en bovendien was hun antwoord tegenstrijdig.
Volgens één zou ik niet verzekerbaar zijn in België en dat ik maar verder ten laste moet zien te blijven bij de verzekering van mijn echtgenoot (eerst Niet-Belgische verzekeringen gebruiken zeiden ze).
Volgens een andere zou ik me kunnen verzekeren maar zou de jaarlijkse bijdrage meer bedragen dan 2500 EUR.

Reclame

meesje
Topic Starter

#4 , 14 nov 2011 17:32

Zijn er hier geen mensen met kennis van de Belgische ziekteverzekering (verzekerbaarheid) aan boord?
Ik geraak tot nog toe nergens aan een duidelijk en eenduidig antwoord.

jefke007

#5 , 14 nov 2011 18:27

Voor alle zekerheid kan u die vraag aan http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false; stellen.

Mi kan u wel tegen een "milde" ( enkele tientallen euro ) maandelijkse betaling bij een ziekenfonds aansluiten , omdat u méér dan 1 jaar en minder dan 15 jaar heeft gewerkt. Het antwoord dat beide ziekenfondsen gaven is m.i. door beiden fout.
Die 2500 euro per jaar is voor mensen die nooit gewerkt hebben.

Het is wel zo dat de ziekfondsen niet op de hoogte moeten zijn van de ziekteverzekering van een internationale instelling.

Het riziv kent over het algemeen heel goed de reglementering, die de ziekenfondsen dikwijls ten onrechte niet kennen.

meesje
Topic Starter

#6 , 14 nov 2011 19:53

Mi kan u wel tegen een "milde" ( enkele tientallen euro ) maandelijkse betaling bij een ziekenfonds aansluiten , omdat u méér dan 1 jaar en minder dan 15 jaar heeft gewerkt.
Indien de totale kostprijs meer is dan 16 EUR per maand (20 percent van mijn te verwachten pensioen van 80 EUR) kan ik ten laste blijven bij de verzekering van mijn echtgenoot. Aangezien het normale lidgeld van de ziekenkas en de zorgverzekering reeds 10 EUR per maand is blijft er slechts een marge van 6 EUR per maand voor een mogelijke aanvullende bijdrage...ik vermoed dat de 20 percent ruimschoots zal overschreden worden.

jefke007

#7 , 14 nov 2011 21:36

De zorgverzekering is ofwel 10 euro of wel 25 euro per JAAR en heeft in princiepe niets met de ziekteverzekering betalen. Toevallig hebben de ziekenfondsen ook wel een zorgverzekering maar die hebben niets met elkaar te maken.

De zorgverzekering is een Vlaamse materie de ziektevezekering een federale materie

Ondertussen is het al 25 jaar geleden dat ik nog de bedragen gezien heb die een gepensioneerde met een loopbaan van minder dan 15 jaar per maand moet betalen. Heb ze ook niet direct bij het riziv kunnen terugvinden. Het kan dus perfect meer dan 16 euro maar ook minder dan 16 euro per maand zijn.

Terug naar “Pensioenen”