Pensioen uit Spanje.

pippa
Topic Starter

Pensioen uit Spanje.

#1 , 03 mei 2012 21:13

Ik ben 67j,dus al 2 jaar op pensioen. Ik heb vroeger ook 5j gewerkt in Tenerife en heb 2 j geleden ook dit pensioen aangevraagd in Spanje en krijg nu bericht dat ik geen recht heb omdat ik geen 15j gewerkt heb. Ik dacht dat 5j voldoende was, er moet ergens een misverstand zijn, ik snap er niets van.
Kan iemand mij zeggen of de wetgeving hieromtrent gewijzigd is en of ik recht heb of niet. Ik woon al meer dan 10j terug in België.
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 mei 2012 09:45

bedoel je dat je geen recht zou hebben op het pensioen in Spanje?

De wetgeving ivm pensioenrechten in Spanje is Spaans recht en zal dus hier waarschijnlijk niemand kennen. Wat je wel kan doen is contact opnemen met een EURES-consulent, een dienst die zich specifiek bezighoudt met grensarbeiders. Zij hebben contactpersonen over gans Europa en kunnen dit probleem dus eens nakijken.

lydi

#3 , 01 jan 2013 18:00

Men moet inderdaad 15 jaar gewerkt hebben in SPanje om recht te hebben op pensioen en dan nog 2 jaar gewerkt hebben in de 15 jaar voordat je pensioen begint.
Een vriend van mij heeft 12 jaar in Spanje gewerkt , altijd afgedragen aan de staat met resultaat geen pensioen uit Spanje. Zo is dat en in het kort gezegd " in Spanje schijnt de zon en dat is gratis" , de rest kunt ge ver zoeken.
Dit weet men niet als men jong is en als men ouder is , is het te laat.
Wat is nu het verschil? 12 jaar in het zwart werken in SPanje of 12 jaar alles aangeven en betalen ?

Reclame

Terug naar “Pensioenen”