weduwepensioen na dodelijk werkongeval

SofieK
Topic Starter

weduwepensioen na dodelijk werkongeval

#1 , 18 aug 2012 22:35

Beste

Mijn vader is eerder deze maand, na een werkongeval, overleden. Op welke manier kan ik het weduwepensioen van mijn moeder berekenen? Dienen wij rekening te houden met de levenslange uitkering van de verzekering? Mijn moeder werkt momenteel halftijds, zal zij beperkt worden in het aantal uren werken? Op welke manier zal dit alles belast worden?

Of tot welke dienst kan ik mij richten voor een persoonlijke berekening?

Alvast bedankt!
Sofie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 19 aug 2012 08:34

Geachte,

Om u heel wat onnodig leed en rompslomp te besparen raad ik uw moeder aan om zo spoedig mogelijk een aanvraag om overlevingspensioen in te leiden. Deze aanvraag is immers volledig vrijblijvend en het overlevingspensioen wordt pas effectief als uw moeder hier uitdrukkelijk voor opteert. Een overlevingspensioen kan zonder beperking gecumuleerd worden met een rente dodelijk arbeidsongeval en kan gecumuleerd worden met een inkomen uit een activiteit tot een bepaalde grens die verschilt naargelang men al dan niet nog een kind ten laste heeft en werkt in het stelsel der werknemers/ambtenaren en zelfstandige. Een overlevingspensioen kan gecumuleerd worden met een vervangingsinkomen gedurende 12 al dan net opeenvolgende maanden, waarbij het bedrag overlevingspensioen wordt beperkt tot het bedrag inkomensgarantie voor ouderen. De rente arbeidsongeval wordt niet als een vervangingsinkomen beschouwd.
Voor wat de cumulatie van een rente dodelijk arbeidsongeval met een overlevingspensioen betreft, kan u zonder problemen informatie opvragen bij info@faofat.fgov.be. Zo kan uw moeder uiteindelijk een keuze maken op basis van effectieve en controleerbare gegevens. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat u met uw vragen terecht kan bij de collega's van de sociale dienst binnen uw ocmw of de sociale dienst van uw ziekenfonds en/of uw vakbond.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”