overlevingspensioen

Primula
Topic Starter

overlevingspensioen

#1 , 15 apr 2013 14:19

Mijn vriend is weduwnaar en heeft gewerkt als leerkracht in het middelbaar onderwijs.
Ikzelf ben gescheiden en wij zouden samen terug willen huwen met 'scheiding van goederen' omdat we allebei kinderen hebben en de situatie daarrond duidelijk willen houden.
Mijn vraag is of ik dan, bij eventueel overlijden van mijn echtgenoot, ook recht zou hebben op overlevingspensioen.
Bedankt voor een antwoord!
Groetjes,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 15 apr 2013 19:03

Geachte,

Overlevingspensioen is een aangelegenheid in de sociale wetgeving en huwelijkscontracten behoren tot het verbintenissenrecht. In de huidige stand van de wetgeving is het huwelijk of het gewezen huwelijk een primordiale eis in het recht op een overlevingspensioen. Verder moet de langstlevende echtgenoot voldoen aan de voorwaarden tot het bekomen van een overlevingspensioen. In de huidige stand van de wetgeving heeft het huwelijkscontract geen enkele invloed op de statutaire overlevingspensioenen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Primula
Topic Starter

#3 , 16 apr 2013 10:12

Dank u voor uw antwoord!
Groetjes,

Reclame

Terug naar “Pensioenen”