Mijn moeder is nu 5 jaar weduwe en heeft een pensioen en een overlevingspensioen.
Mijn vader en zijzelf hebben steeds ambtenaar geweest, hun pensioenen werden dus ook zo berekend.
Nu heeft ze iemand anders leren kennen, en ze willen graag officieel samenwonen ( dus officieel aan de gemeente aangeven dat ze op hetzelfde adres wonen ), niet trouwen dat vinden ze beide niet nodig.
Haar nieuwe vriend is ook al 7 jaar weduwnaar en heeft dus ook een pensioen en een overlevingspensioen.
Volgens de zoon en schoondochter van haar nieuwe vriend moet hij officieel apart blijven wonen, want anders verliest zowel hij als zij hun overlevingspensioen. Volgens de schoondochter ( die is bij de vakbond en dus is ze belangrijk en slim volgens haar

Volgens wat ik kon lezen op het juridisch forum ( wel topic 2007 ) wordt officieel samenwonen niet gelijkgesteld met huwelijk en blijven ze hun pensioenen en overlevingspensioenen houden..
Ze willen gerust hun overlevingspensioenen opgeven voor bij elkaar te wonen, maar zijn zoon / schoondochter zijn vooral bang dat de geldkraan van papa zal dicht gedraaid worden als hij verhuisd, want nu staat hij ten laste van de schoondochter omdat zij dit aan hem gevraagd heeft. En financieel is dit voor haar natuurlijk beter.
Kan iemand mij hierin helpen ?
alvast bedankt !