pensioen?

Jef 007
Topic Starter

pensioen?

#1 , 20 sep 2013 12:38

ik ben dit jaar getrouwd met mijn Oekrainse Vriendin, wij wonen samen in Belgie.
Als ik zou komen te overlijden, heeft mijn vrouw dan recht op enig pensioen ? Ik werk voltijds maar mijn vrouw heeft ( nog) geen inkomen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 20 sep 2013 19:11

Geachte,

Belgisch overlevingspensioen:

In het algemeen moet de langstlevende echtgenoot voldoen aan de volgende twee voorwaarden:
•ten minste 45 jaar oud zijn;
•minstens één jaar gehuwd zijn geweest met de werknemer op het ogenblik van het overlijden.
Die voorwaarde is ook vervuld:
•als het huwelijk onmiddellijk werd voorafgegaan door een periode van wettelijke samenwoning
en
•de som van de aansluitende periodes (periode van samenwoning + periode van het huwelijk) minstens 12 maanden (één jaar) is.
Afwijking van de leeftijdsvoorwaarde:
•De langstlevende echtgenoot heeft een kind ten laste:
Wij gaan er van uit dat er een kind ten laste is als:
•de langstlevende echtgenoot een kind opvoedt waarvoor hij gerechtigd is op kinderbijslag;
•de langstlevende echtgenoot is ten minste 66 % blijvend arbeidsongeschikt. Het gaat niet om het bewijzen van een handicap maar om een arbeidsongeschiktheid die wordt erkend door de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit van het RIZIV. De erkenning van het percentage hangt af van het verband tussen de vermindering van de lichamelijke of geestelijke geschiktheid en de uitgeoefende functie;
De betrokkene moet natuurlijk ook voldoen aan de algemene voorwaarden voor de uitbetaling van de pensioenen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”