Overlevingspensioen en bijwerken

Heezy
Topic Starter

Overlevingspensioen en bijwerken

#1 , 19 nov 2013 18:37

Beste,

mijn vader is deze maand overleden. Ik zou graag mijn moeder helpen bij het bepalen van hoeveel zij mag bijverdienen.
Mijn moeder is 51 jaar, mijn vader was 55 jaar. Mijn moeder is werkneemster, ontvangt geen speciale uitkeringen oid., geen kinderen ten laste en was gehuwd.

Volgens de site van de RVP:

Afbeelding

Mijn moeder heeft telefonisch contact opgenomen met de Pensioendienst en daar wisten ze haar te vertellen dat ze maximum 7570€ mag bijverdienen per jaar. Dit heeft ze 2 keer nagevraagd voor de zekerheid.

Interpreteer ik nu zo verkeerd het schema? Of zie ik iets over het hoofd? Want ik maak er op uit dat iemand die jonger is dan 65 en enkel een overlevingspensioen krijgt, toch 17625,60€ bruto mag bijverdienen per jaar.

Dank bij voorbaat,

Tim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zibarrie

#2 , 19 nov 2013 20:19

Zij mag inderdaad 17.625,60 bijverdienen.

Er kan nogal wat verwarring ontstaan via een telefonische oproep, waarschijnlijk daardoor de vergissing.

dew

#3 , 20 nov 2013 19:51

Ik geef je de goede raad om alles te dubbelchecken en op mail te laten zetten door de dienst RVP. Uit ervaring weet ik namelijk dat niet alle medewerkers goed op de hoogte zijn van deze wetgeving op de dienst RVP. Best raadpleeg je hiervoor een jurist van het OCMW, gratis en dan dan ben je zeker! Zo je over deze bedragen gaat, moet je terugbetalen. Hou er ook rekening mee dat je een aanzienlijk bedrag belastingen betaalt als je overlevingspensioen trekt. De bedragen zijn brutolonen met vakantiegeld inbegrepen.

Reclame

nelly

#4 , 21 nov 2013 16:47

Ik ben in hetzelfde geval, weduwe op 54jaar, ik werkte toen fulltime maar ben na het overlijden van mijn echtgenoot, 34% gaan werken in een ziekenhuis.
Ik val onder de toegelaten grens van 17.625 euro. Mijn werkgever en ikzelf hebben de pensioen dienst op de hoogte gebracht van de tewerkstelling.
Deze situatie is nu al 4 jaar zo en ik ben wel extra belast op mijn inkomen. Ongeveer 3500 euro per jaar, extra belasting betaal ik op de samenvoeging van mijn overlevingspensioen en mijn wedde.
Hou daar dus rekening mee.
Groetjes

Heezy
Topic Starter

#5 , 25 nov 2013 16:36

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik had inderdaad al gelezen dat serieuze belastingbrieven mogelijk waren. Maar dit komt doordat er op part-time jobs in de regelmaat te weinig wordt afgehouden, toch?
Of heeft dit met het pensioen te maken?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 nov 2013 16:45

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik had inderdaad al gelezen dat serieuze belastingbrieven mogelijk waren. Maar dit komt doordat er op part-time jobs in de regelmaat te weinig wordt afgehouden, toch?
Of heeft dit met het pensioen te maken?
Omdat te weinig voorheffing wordt afgehouden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Heezy
Topic Starter

#7 , 25 nov 2013 19:18

Moet er van het overlevingspensioen ingehouden worden?

Terug naar “Pensioenen”