pensioen voor 19 jaar "gratis" meewerkende echtgenote in win

archimedes
Topic Starter

pensioen voor 19 jaar "gratis" meewerkende echtgenote in win

#1 , 10 mar 2014 08:31

Mijn zus heeft 19 jaar (niet ingeschreven) meegewerkt in de winkel van haar toenmalige echtgenoot.
Kort voor de echtscheiding werd de winkel gesloten.
Toen volgde de echtscheiding en mijn zus moest gaan werken in een bedrijf omdat ze zonder inkomen achtergelaten werd.
Nu wordt ze stilaan pensioengerechtigd, en bij de RVA kreeg ze reeds de (mondelinge) mededeling dat die 19 jaar voor haar pensioen niet meetellen. Op die manier krijgt ze staks minder dan 300 € pensioen (volgens cimire)
Kan mijn zus nu nog iets ondernemen zodat die 19 jaar onbezoldigde medewerking bij haar toenmalige echtgenoot
toch nog in rekening kunnen gebracht worden.
De ex-echtgenoot heeft nog altijd de zaak van destijds; enkel de winkel waar zij werkte en die deel uitmaakte van de zaak werd gesloten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 10 mar 2014 10:11

Als ze 19 jaar in het zwart heeft meegewerkt zonder enige sociale bijdrage te leveren, kan ze moeilijk nu aanspraak maken op een eigen pensioen.

Maar me dunkt heeft ze - als echtgenote - wel recht op een deel pensioen gebaseerd op zijn bijdragen.

archimedes
Topic Starter

#3 , 10 mar 2014 12:18

wordt meewerken met uw man in de zaak van uw man (zonder verloning) dan gezien als zwartwerk?
Dit gebeurde vroeger toch heel veel bij zelfstandigen, zonder dat daar kwaad opzet mee was gemoeid?
Ik meende ooit nog eens te hebben gehoord dat bij dergelijke omstandigheden (echtscheiding) de ex echtgenoot dan de achterstallige sociale lasten moest betalen zodat de partner dan recht op pensioen kreeg voor die jaren. Ik weet echter niet of dit klopt.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mar 2014 12:46

wordt meewerken met uw man in de zaak van uw man (zonder verloning) dan gezien als zwartwerk?
Maar die echtgenotes vroegen dan ook geen pensioen aan.

archimedes
Topic Starter

#5 , 10 mar 2014 13:16

nee want die genoten mee van het gezinspensioen van de man.
Het wordt plots anders als je plots merkt je 19 jaar gratis hebt gewerkt en er bovendien ook nog geen pensioen krijgt.
Ik dacht dat bij echtscheiding dan een regeling kon getroffen worden om de achterstallige sociale bijdrage te laten storten, en dat je dat als meewerkende ex-echtgenote kon afdwingen.

Mariette

#6 , 10 mar 2014 16:06

Bij echtscheiding - behalve van ambtenaren - kan je als gehuwde vrouw evengoed meegenieten van het gezinspensioen, berekend op de periode dat je gehuwd was.

Zo was mijn moeder 20 jaar huisvrouw, echtgescheiden, maar voor de periode van haar huwelijk heeft ze een pensioen gebaseerd op de bijdragen van mijn vader.

Mathieu Rutten

#7 , 10 mar 2014 19:49

Geachte,

Laat ons a.u.b. ernstig blijven. In geval van wettige scheiding, zal mevrouw op pensioengerechtigde leeftijd rechten openen op een eigen rustpensioen op basis van haar eigen verzekeringstijdvakken en een pensioen wettige scheiding op basis van de tijdvakken van haar ex-man tijdens de huwelijksjaren en zij zelf geen eigen tijdvakken bewijst, dus de tijdvakken van helpster bij haar echtgenoot. De voorwaarde is uiteraard dat zij niet of niet meer gehuwd is. Op dit vlak is de echtgescheiden vrouw van een zelfstandige eigenlijk wel bevoordeeld gezien voor de gehuwde vrouw dit privilege niet is weggelegd, tenzij de laatste jaren door de opwaardering van het statuut van de medewerkende echtgenote.

Spreken van zwartwerk is er werkelijk over. In geval van alleenstaanden is er geen sprake van een gezinspensioen, laat dit eens en voor altijd duidelijk zijn.

Op 65 jaar zal mevrouw desgevallend rechten kunnen openen op een Inkomensgarantie voor Ouderen, een inkomensafhankelijke uitkering.

Ik zou uw zus dan ook willen verwijzen naar hetzij de plaatselijke pensioendienst in haar gemeente, de pensioendienst van haar ziekenfonds, het provinciaal kantoor van het RSVZ.

Ik lijkt me opportuun en verstandig om mensen correct in te lichten en niet telkens met prietpraat als zwart werk en ik weet niet wat allemaal af te komen.

Hou het ernstig.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Thieu Rutten
pensioendeskundig.

archimedes
Topic Starter

#8 , 11 mar 2014 12:30

Mr Rutten,
hartelijk dank voor uw uitleg

Terug naar “Pensioenen”