Toch even corrigeren :
Ik vertrek van het bancair pensioensparen omdat lange termijnbeleggingen beter renderen in fondsen dan in pensioenverzekeringen. Zeker met de huidige lage rente. de meeste pensioenfondsen zijn gestart begin 1987. rendementen sinds toen zijn gemiddeld tussen 7 en 8,5 % op jaarbasis (met sterke en zwakke jaren)
zie
http://www.bankshopper.be/nl/verzekeren ... ndsen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een 20 jarige die pensioensparen start aan 75 € per maand heeft na 45 jaar (ik hou nu geen rekening met fiscale aftrek, noch met indexatie bedragen) circa 259.000 € aan 7 % gemiddeld.
Een 30 jarige die datzelfde doet heeft op 65 125/322 €
Een 45 jarige die hetzelfde doet heeft op 65 57.340 .
Dat heeft natuurlijk te maken met de kracht van kapitalisatie.
Ik ga het zelfs nog straffer vertellen :
Een 20 jarige die gedurende 10 jaar pensioensparen doet en op zijn 30 stopt. Nooit meer bijstort en op zijn 65° het geld opvraagt zal iets meer hebben dan een 30 jarige die start, ononderbroken tot zijn 65 stort en dan het kapitaal opvraagt.
Het advies om dus pas op 40 te starten is een zeeer slecht advies...
En zelfs als je dan inderdaad die 6.000 € moet bijlenen en afbetalen, ga je nog vééééél overhouden.
Mijn zoon is 20 en vorig jaar beginnen werken. reken maar dat het eerste wat ik gedaan heb een pensioenspaarrekening openen is...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.