opnemen pensioensparen

Adriana
Topic Starter

opnemen pensioensparen

#1 , 19 okt 2015 12:31

Ik betaal nu al 5 jaar maandelijks het maximum toegelaten bedrag bij een pensioenspaarfonds. (deel vast, deel wordt belegd)

Kan ik mijn geld opvragen ook al ben ik nog geen 50? Hoe veel zal er ingehouden worden op wat ik tot nu betaald heb?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 19 okt 2015 12:54

Het opgenomen pensioenspaarkapitaal wordt belast aan 33%. Stortingen van voor 1992 worden als bijkomend inkomen belast aan dus je hoogste aanslagvoet. Neem dus zo weinig mogelijk op om die 33% te vermijden.

Adriana
Topic Starter

#3 , 19 okt 2015 13:04

Dank je.
Wat met de belastingsvoordeel die ik had? moet ik die dan terugbetalen??

Reclame

Meeboo

#4 , 19 okt 2015 13:20

sorry dat ik je draadje kaap maar hoe zit dat met groepsverzekeringen?

zijn deze ook opvraagbaar?

ik heb nog eentje waar al een tijdje niet meer bijgestort wordt. na stopzetting vorige functie. Nieuw bedrijf heeft geen groepsverzekering.

Adriana
Topic Starter

#5 , 19 okt 2015 13:44

het interesseert mij ook wel want bij mij hetzelfde, ooit ook via mijn werk een groepsverzekering gehad....

Adriana
Topic Starter

#6 , 20 okt 2015 10:49

Ik heb net contact gehad met de groepsverzekering. Deze is dus niet opvraagbaar, maar je kunt het wel overdragen naar de groepsverzekering van je nieuwe werkgever.

Meeboo

#7 , 20 okt 2015 11:23

en als de nieuwe werkgever geen groepsverzekering aanbiedt? :-)

berenod

#8 , 20 okt 2015 11:31

en als de nieuwe werkgever geen groepsverzekering aanbiedt? :-)
Dan laat je het gespaard kapitaal staan bij de verzekering waar het nu staat.

Goed de papieren bijhouden zodat je een duidelijk overzicht hebt van bij welke firma je op je pensioengerechtigde leeftijd de tegoeden moet opvragen!

Het kapitaal overzetten naar een nieuwe firma is meestal niet interessant.
Het enige voordeel is dat het gemakkelijker is van bij te houden waar je geld overal zit!

Sirkii

#9 , 21 okt 2015 12:02

Dank je.
Wat met de belastingsvoordeel die ik had? moet ik die dan terugbetalen??
Daarvoor dient die "33%" belasting. Je houdt dus 67% van je huidig bedrag over (verminderd met eventuele kosten die je bank aanrekent)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 okt 2015 14:25

Het enige voordeel is dat het gemakkelijker is van bij te houden waar je geld overal zit!
Waarom zou dit niet interessant zijn? Als de nieuwe groepsverzekering mooiere opbrengsten behaald dan de oude, zou ik niet inzien waarom je je geld op de oude groepsverzekering zou laten staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper

#11 , 19 nov 2015 23:56

Alleen zijn groepsverzekeringen vastrentend en zijn oudere contracten doorgaans aan hogere gegarandeerde rentevoeten dan recentere overeenkomsten...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 nov 2015 11:17

Alleen zijn groepsverzekeringen vastrentend en zijn oudere contracten doorgaans aan hogere gegarandeerde rentevoeten dan recentere overeenkomsten...
Tja, uiteraard is het niet interessant geld over te zetten naar een fonds dat minder opbrengt. Da's nogal logisch. Maar als het het nieuwe fonds een beter rendement biedt, zou het dom zijn om niet over te zetten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Pensioenen”