pensioen rechten na 10 werken in Belgie

Mitchip
Topic Starter

pensioen rechten na 10 werken in Belgie

#1 , 04 dec 2015 17:19

Graag had ik vernomen wat mijn rechten zijn ten opzichte van pensioen uitkering vanuit Belgie. Ik heb de eerste 10 jaar van mijn loopbaan in Belgie gewerkt en heb nog steeds de oorspronkelijke rekeninguitreksels (van 1972 tot en met 1983) van afgehouden werknemerspensioen. Ik ben een Belgische staatsburger en woon sinds 1984 in Zuid Afrka (ge-emigreerd), waar ik mijn loopbaan verder heb gezet. Alhoewel ik nu 60 jaar ben, is het toch de bedoeling dat ik tot 65 jaar blijf werken om dan op pensioen te gaan. Bij mijn Zuid Afrikaanse werkgever doe ik aan pensioen sparen en zal afhankelijk zijn van deze bron van inkomsten.
Wat zijn mijn beste opties, indien ik recht heb op een Belgisch pensioen, aanvragen op 65 jaar of nu reeds. Ik heb een Belgische bank rekening waarop de eventuele pensioenuitkering kan gestort worden.

Dank bij voorbaat.

Marc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 05 dec 2015 11:00

Beste,

Om voor 65 jaar in aanmerking te komen voor een Belgisch rustpensioen dient u aan een aantal voorwaarden te voldoen qua beroepsloopbaan, leeftijd en inkomen uit arbeid.

Normale loopbaan Lange loopbaan
Minimumleeftijd Minimumloopbaan Minimumleeftijd Minimumloopbaan
2015 61 jaar en 6 maanden 40 jaar 60 jaar 41 jaar
2016 62 jaar 40 jaar 60 jaar
61 jaar 42 jaar
41 jaar
2017 62 jaar en 6 maanden 41 jaar 60 jaar
61 jaar 43 jaar
42 jaar
2018 63 jaar 41 jaar 60 jaar
61 jaar 43 jaar
42 jaar
2019 63 jaar 42 jaar 60 jaar
61 jaar 44 jaar

En er zijn overgangsmaatregelen, parallel met de vorige hervorming:
• voor pensioenen die ingaan in de loop van de maand januari gelden de leeftijds- en loopbaanvoorwaarden van het voorgaande jaar;
wie op een bepaald moment de mogelijkheid heeft om vervroegd met pensioen te gaan, behoudt dat recht, ongeacht de datum waarop men beslist om het pensioen op te nemen.

Verder dient u het inkomen uit arbeid te beperken tot de toegelaten grenzen tot 65 jaar, tenzij u een loopbaan van 45/45ste bewijst, dan mag u onbeperkt bijverdienen vanaf het ogenblik dat u de loopbaan van 45 jaar bewijst. Cumulatie rustpensioen met een vervangingsinkomen is niet toegelaten.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen is er geen bilaterale overeenkomst tussen België en Zuid-Afrika. Er bestaat dan ook een reële kans dat u voor 65 jaar niet in aanmerking komt voor de uitbetaling van uw Belgisch Rustpensioen. Het lijkt me opportuun dat u bij de Rijksdienst voor pensioenen,
info@rvponp.fgov.be navraagt of een opgebouwde beroepsloopbaan onder het wettelijk stelsel in Zuid-Afrika, in aanmerking wordt genomen voor de berekening van de beroepsloopbaanvoorwaarde om voor 65 jaar in aanmerking te komen voor een Belgisch rustpensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Terug naar “Pensioenen”