pensioenberekening

Juri15
Topic Starter

pensioenberekening

#1 , 25 jan 2016 19:17

Geachte,

Stel volgende situatie: werknemer gedurende 6 jaar, daarna verbrekingsvergoeding, daarna >1 jr werkloos, daarna zelfstandige met bvba werkend voor een werkgever.

Indien de werkgever het contract zou stopzetten of als je het zelf stopzet, en weer werkloos wordt

1) welk loon wordt dan tijdens de 2e werkloosheid in acht genomen voor de berekening van het latere pensioen? Ik veronderstel niet het zichzelf uitbetaalde loon als zelfstandige maar het loon voor dat de 1e werkloosheidsperiode verkregen werd als werknemer? Klopt dat? Of een fictief loon?

2) beginnen de werkloosheidsfasen (1-2-3) dan weer vanaf het begin te lopen en zijn de werkloosheidsuitkeringen terug gebaseerd op het loon dat men als werknemer kreeg ? (want in fase 2 en 3 valt men terug op lagere uitkeringen en voor de pensioenberekening baseert men zich vanaf fase 3 op een minimumloon)

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 jan 2016 07:49

1. is voor anderen om een antwoord te geven.
2. Beginnen niet opnieuw te lopen, zullen gewoon doorlopen.

Mathieu Rutten

#3 , 20 mar 2016 13:31

Beste,

Ik stel me toch wel vragen bij de voorstelling van de feiten. Gezagsverhouding: werknemer, geen gezagsverhouding: zelfstandige.
Voor jaren als zelfstandige krijg je een pensioen als zelfstandige. Voor de jaren werknemer, krijg je een pensioen als werknemer. Zowel bediende als arbeiders worden vermeld onder de rubriek werknemer. Men kan zich hier dan ook al dan niet terecht de vraag stellen of het niet om een "schijnzelfstandige" gaat.
Voor wat de werkloosheid betreft, kan u best contact opnemen met uw vakbond of met de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”