Pensioen recuperen

Lindebloesem
Topic Starter

Pensioen recuperen

#1 , 26 jan 2016 11:48

Beste,

kan een te laat aangevraagd pensioen op een of andere manier gerecupeerd worden.
Mijn vader is 74, bijna altijd zelfstandig geweest, maar om een duistere reden zijn pensioen vorig jaar pas aangevraagd.
Hij heeft er uiteraard al een aantal jaren recht op. Zijn die jaren verloren?
Alvast bedankt voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zibarrie

#2 , 26 jan 2016 18:12

U zegt "een aantal jaren recht". Dat klopt, indien hij zijn beroepsactiviteit had stopgezet.

Ik ga ervan uit dat uw vader is blijven verder werken na 65. Vóór 2015 diende men rekening te houden met een grensbedrag indien men bleef werken na 65 EN een rustpensioen genoot. Dus iemand die gewoon blijft verder werken (onbeperkt) kan in bijna alle gevallen zijn pensioen niet opnemen (vanaf 2015 kan men onbeperkt bijverdienen).

Vermoedelijk heeft uw vader advies ingewonnen en dus pas vorig jaar zijn pensioen aangevraagd, omdat hij dan pensioen kon genieten EN onbeperkt kon blijven werken.

Je kan niet een aanvraag terug in de tijd, tenzij de RVP of het RSVZ nooit een onderzoek is gestart op zijn 65ste, dat zijn ze namelijk ambtshalve verplicht. Maar zoals ik zei, indien hij is blijven werken lijkt het me toch geen 'verloren' jaren want dan zit ie vermoedelijk boven het toegelaten grensbedrag.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”