levenslange invaliditeitsuitkering en pensioen

ann herman
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

levenslange invaliditeitsuitkering en pensioen

#1 , 03 apr 2016 03:32

wanneer je je pensioensleeftijd (welke is dat voor een vrouw) bereikt hebt waarop je je pensioen gaat ontvangen, krijg je dan ook nog je invaliditeitsuitkering verder levenslang ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki

#2 , 03 apr 2016 07:28

Absoluut en nog een fikse bonus ook!!!!!!!!!!!!!!!!

NEEN.................U gaat op pensioen......................Uw invaliditeitsuitkering stopt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2016 10:14

Zulke vragen begrijp ik echt niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Mariette

#4 , 03 apr 2016 10:42

Ik dacht dat er een verschil was tussen invaliditeitsuitkering omwille van zware lichamelijke handicaps, en invaliditeitsuitkering omwille van arbeidsongeschiktheid.

het tweede (arbeidsongeschiktheid) stopt uiteraard op het ogenblik dat men met pensioen gaat (65 voor man+vrouw), of vroeger indien men voldoende jaren gewerkt heeft.

Hoe het zit met een uitkering voor een zware handicap, weet ik in feite niet. Iemand die doof is en daarvoor een tegemoetkoming krijgt, kan tevens nog wel werkzaam zijn. Als die persoon dan op pensioen gaat weet ik niet of die tegemoetkoming vervalt.

Mathieu Rutten

#5 , 04 apr 2016 22:30

Beste,

Voor personen in het genot van een invaliditeitsuitkering, uitbetaald door een Belgische mutualiteit, wordt het rustpensioen ambtshalve onderzocht op 65 jaar. De uitkering eindigt dus bij de ingang van het rustpensioen, gezien een rustpensioen niet cumuleerbaar is met een invaliditeitsuitkering.
Het statuut van invalide eindigt echter niet. Immers een persoon die een invaliditeitsuitkering geniet tot pensioenleeftijd, blijft het statuut van invalide levenslang behouden en dit ka nuttig zijn voor fiscaliteit en sommige andere voordelen. U kan dit best even bespreken met de sociale dienst van uw gemeente/OCMW. Buiten de invaliditeitsuitkering uitbetaald door een mutualiteit, bestaat er ook nog een inkomensvervangende en/of integratietegemoetkoming uitbetaald door de FOD Handicap. Het grote verschil tussen de twee is, dat een invaliditeitsuitkering arbeidsgerelateerd of gelijkgesteld en een tegemoetkoming handicap gerelateerd is en uiteraard inkomensafhankelijk.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige;

Terug naar “Pensioenen”