Vraag over pensioenberekening.

Rubber Soul
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vraag over pensioenberekening.

#1 , 16 mei 2016 14:45

Middag

Ik ben er dit jaar 58 geworden en ik werk al vanaf mijn 14de voor een overheidsbedrijf. Ik heb daar wat carrière kunnen maken en werk er nog altijd heel graag. Onze twee dochters zijn afgestudeerd, hebben zich gesetteld, hier is alles afbetaald en mijn vrouw en ik komen niks tekort en in principe zou ik al op pensioen mogen gaan. Mijn vrouw is nog kerngezond en ik ook en ik voel me nog niet klaar voor het pensioen en de sfeer is heel goed op het werk het is een mix van jong geweld en anciens. Ik zou wel graag 4/5 willen werken zo ben ik elke week de maandag thuis. Zo kunnen mijn vrouw en ik eens meer een verlengd weekend plannen of als het nodig is ééns op de kleinkinderen passen. Hierover heb ik wel een vraagje. Ik heb nu 44 jaar voltijds dienst en werk als statutair ambtenaar. Ik voel me nog kerngezond en jong van geest en graag zou ik nog willen verder werken tot mijn 63ste maar dan in het 4/5 stelsel. Ik lees nu dat het pensioen pas zal berekend worden op de laatste jaren dat je werkt? Zal mijn pensioen dan berekend worden adhv mijn laatste 5 jaar in het stelsel van 4/5 zonder rekening te houden met de 44 jaar voltijds gepresteerde arbeid?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 16 mei 2016 15:24

Beste,

Uw pensioen zal berekend worden over de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar op basis van een voltijdse betrekking.
Aanneembaarheid: perioden van loopbaanonderbreking genomen vanaf 1 januari 2012 Aanneembaarheid: perioden van loopbaan- onderbreking genomen vanaf 1 januari 2012
Regels van aanneembaarheid
Voorbeelden Van gevallen waarbij verschillende vormen van gedeeltelijke loopbaanonderbreking en/of halftijds werken en/of vierdagenweek gecombineerd worden.

Voorbeeld 1 U bent ouder dan 50 jaar.
U neemt gedeeltelijke loopbaanonderbrekingen:
BEREKENING :
48 maanden 1/5 loopbaanonderbreking = 48 x 1,0000 = 48,0000 maanden
72 maanden halftijdse loopbaanonderbreking = 72 x 2,1428 = 154,2816 maanden
TOTAAL = 202,2816 maanden
Het maximum van 180 maanden wordt overschreden.
Overschrijding van 202,2816 – 180 = 22,2816 maanden
Indien het maximum wordt overschreden, wordt de vermindering eerst uitgevoerd op de periode (of perioden) gedurende dewelke de vermindering van de prestaties het minst belangrijk is.
In dit voorbeeld is dit de periode van 1/5 loopbaanonderbreking:
48 maanden – 22,2816 maanden = 25,7184 maanden.
AANNEEMBARE PERIODEN:
25,72 maanden aan 1/5 loopbaanonderbreking: gratis aanneembaar
72 maanden halftijdse loopbaanonderbreking:
• 12 maanden gratis aanneembaar
• 60 maanden aanneembaar mits validatie

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

PS. Je kan maar maximum 75% van je wedde ontvangen, dus in 60ste betekent dit maximum 45 statutaire jaren.

Rubber Soul
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2016 16:06

Dus maw mijn pensioen wordt berekend adhv mijn 44 voltijds gepresteerde jaren en de jaren die ik extra doe tellen niet meer mee? Ik heb nooit loopbaanonderbreking genomen of een andere vorm.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 16 mei 2016 19:26

Beste,

Het relatief maximum Een rustpensioen van de overheidssector kan in principe niet hoger zijn dat ¾ van wedde die als basis dient voor de berekening.
Het absoluut maximum Geen enkel pensioen van de overheidssector mag hoger zijn dan het absoluut maximum van € 46.882,74 per jaar aan de spilindex van 138,01. Geïndexeerd komt dit neer op € 75.406,20 bruto per jaar (index 1,6084 op 02/01/2013) of € 6.283,85 bruto per maand.
Als u meerdere rustpensioenen van de overheidssector cumuleert, of één of meerdere rustpensioenen van de overheidssector met een overlevingspensioen van de overheidssector of met een rust- of overlevingspensioen van een werknemer, een zelfstandige of een werknemer die onder de overzeese sociale zekerheid (DOSZ) valt, kan het totaal van alle pensioenen niet hoger zijn dan het absoluut maximum.
De bedragen van het relatief en absoluut maximum kunnen verminderd worden als u onvolledige dienstjaren hebt (toepassing koninklijk besluit 206 van 29 augustus 1983)

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”