Gemengde loopbaan, werknemer en zelfstandige

GinaGi
Topic Starter

Gemengde loopbaan, werknemer en zelfstandige

#1 , 31 jul 2016 14:58

Mijn man is momenteel 60 jaar. is beginnen te werken vanaf 15 jaar.
Op zijn 65ste zou hij dus een loopbaan van 50 jaar hebben. Hij gaat op zijn 65ste op pensioen.
Mijn man is invalide en krijgt een vervangende inkomens tegemoetkoming van de Fod, heeft 11 punten, verliest hij deze als hij op pensioen gaat?
Volgende controle is op zijn 64ste, waarschijnlijk is hij dan nog minder mobiel en zal er waarschijnlijk de 11 punten overschrijden.

Op MyPension staat enkel de raming voor de loopbaan als werknemer, de 10 jaar als zelfstandige staan daar niet bij.
Hoe en tot waar ons richten om het pensioen als zelfstandige te weten te komen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2016 15:06

Raar ik had 35 jaar zelfstandigheid + 15 jaar werknemer en het is het werknemers pensioen die voor mij alles gedaan heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GinaGi
Topic Starter

#3 , 31 jul 2016 15:32

In de lijst van de berekening staan de 10 jaar zelfstandigheid niet vermeld.

Op de brief staat ook vermeld dat er bij de raming geen rekening gehouden is met de 10 jaar zelfstandigheid.

Reclame

GinaGi
Topic Starter

#4 , 01 aug 2016 11:47

Vandaag naar de RSVZ gebeld en daar wisten ze me te vertellen dat mijn man hoe langer hij wacht tot zijn 65ste hij minder pensioen zou krijgen.
Hij zou in feite al op pensioen moeten zijn, lijkt de omgekeerde wereld wel, is toch normaal hoe vroeger je op pensioen gaat hoe minder je krijgt?

Snap er niks meer van.

Mathieu Rutten

#5 , 02 aug 2016 06:11

Beste,

U moet het totaalplaatje zien. Je moet je totaal pensioenbedrag vergelijken, d.w.z. het totaal van je werknemerspensioen en je pensioen als zelfstandige. Jouw redenering kan enkel maar kloppen als je werknemersloopbaan minder opbrengt dan je loopbaan als zelfstandige. Het feit dat je pensioen als zelfstandige vermindert naargelang je langer werkt als werknemer wil nog niet zeggen dat je uiteindelijk minder pensioen zal ontvangen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

loeki

#6 , 02 aug 2016 06:30

a)Pensioen zelfstandige kunt U opvragen bij de kas waar U laatst aangesloten was om Uw bijdragen te betalen voor zelfstandigen

b)Ga met al Uw documenten en gekregen berekeningen aangaande Uw pensioen en werksituatie etc. eens naar de pensioendienst van Uw mutualiteit.

Deze zullen U perfect verder helpen en alles correct voor U berekenen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 aug 2016 07:56

Mijn man is momenteel 60 jaar. is beginnen te werken vanaf 15 jaar.
Op zijn 65ste zou hij dus een loopbaan van 50 jaar hebben. Hij gaat op zijn 65ste op pensioen.
Mijn man is invalide en krijgt een vervangende inkomens tegemoetkoming van de Fod, heeft 11 punten, verliest hij deze als hij op pensioen gaat?
Volgende controle is op zijn 64ste, waarschijnlijk is hij dan nog minder mobiel en zal er waarschijnlijk de 11 punten overschrijden.

Op MyPension staat enkel de raming voor de loopbaan als werknemer, de 10 jaar als zelfstandige staan daar niet bij.
Hoe en tot waar ons richten om het pensioen als zelfstandige te weten te komen?
was hij zelfstandige in hoofdberoep of in bijberoep?

GinaGi
Topic Starter

#8 , 02 aug 2016 10:45

Bedankt mannen,

Mijn man was 10 jaar zelfstandige in hoofdberoep.

De RSVZ ging een raming opmaken van beide pensioenen, die zouden we na 2 maanden ontvangen.
1 raming van de vroegst mogelijke datum dat mijn man nog op pensioen zou kunnen gaan en 1 op 65 jaar, we zijn benieuwd.
Heb daarop moeten aandringen want de mevrouw wilde dat we meteen zijn pensioen zouden aanvragen omdat zo ze letterlijk zei hij zijn broek eraan zou scheuren hoe langer hij wacht en zeker tot zijn 65ste!
Als we die hebben zetten we verdere stappen, want eerlijk we geloven niet dat een pensioen op 60 jaar hoger is dan op 65 jaar.

De raming op MyPension is op 65 jarige leeftijd 972.11 bruto per maand, geen rekening gehouden met de 10 jaar zelfstandigheid.

Terug naar “Pensioenen”