Recht op vakantiedagen?

ingrid1975
Topic Starter

Recht op vakantiedagen?

#1 , 01 sep 2011 19:23

Geachte, na 10 jaar heb ik mijn Belgische werkgever (US bedrijf met BVBA) verlaten voor een andere opportuniteit. Tot mijn grote verbazing weigert mijn vroegere werkgever mijn vakantiedagen over 2010 te betalen terwijl ik een gans jaar voltijds heb gewerkt. Ik ben in 2001 bij dit bedrijf in de UK begonnen en ben in 2002 naar Belgie overgeplaatst volgens een expatriate formule. In 2003 heb ik een Belgisch contract ontvangen met vakantiedagen. Sinds 2003 heeft het bedrijf mijn vakantiegeld en 13e maand in mijn jaarloon ingebouwd (wat in Belgie al heel vreemd is) en nu zeggen ze mij dat ze mij eigenlijk over 2003 geen vakantiedagen hadden hoeven geven en dat ik blij moet zijn dat ik ze destijds heb gekrge. Omdat ze dit toch gedaan hebben, vinden ze dat ik dus geen dagen over 2010 mag claimen? Sinds 2003 heb ik diverse funkties bekleed en telken is mijn contract volgens de Belgische wetgeving aangepast. Heb ik inderdaad geen recht op mijn 2010 vakantiedagen? Aangezien ik sinds 2001 in dienst was, had ik toch ancienniteit toen ik in 2002 naar Belgie vertrok en bleef bij dezelfde werkgever? Ik heb diverse websites geraadpleegd maar dit blijkt nogal een apart geval. Ik zou uw input enorm waarderen. Dank u !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 sep 2011 10:03

“Art.9.Het bedrag van het vakantiegeld wordt door de *Koning vastgelegd...onder de vorm van een percentage van de bezoldigingen van het vakantiedienstjaar, die als basis gediend hebben voor de berekening van de verschuldigde bijdrage voor de samenstelling van bedoeld vakantiegeld, eventueel vermeerderd door een fictieve bezoldiging voor de inactiviteitsdagen die met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgesteld zijn“(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

* Zie 30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

‘weigert mijn vroegere werkgever mijn vakantiedagen over 2010 te betalen’

Vraag uw werkgever aangetekend uw vakantiegeld te betalen binnen een redelijke termijn. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg wend u dan tot uw vakbond of tot Sociale inspectie:
http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... ie/geo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ingrid1975
Topic Starter

#3 , 03 sep 2011 11:38

Dank u wel voor de verduidelijking!

Reclame

Terug naar “Andere”